Catan telepesei – Magyar Bajnokság

Címkék

Tisztelt Catan-Földbirtokos! Tisztelt Telepes!

Sokszor nyertél városokat és kikötőket építő csapatoddal?
Megszerezted egy játékban az összes pluszpontot?
Szeretsz játszani, szórakozni, és nyerni?

Itt az ideje, hogy az egész Magyarország nevében játssz!

Örömmel értesítünk arról, hogy Catan Magyar Bajnokságot rendezünk!

A tét: két bajnoki hely a Németországban meghirdetett Catan-Világbajnokságon

És három értékes társasjáték-csomag, támogatónk jóvoltából.

Ez az az esemény, ahol új stratégiákkal, új ellenfelekkel és régi barátokkal találkozhatsz, magyar bajnokként pedig eltölthetsz három napot a legnagyobb európai társasjáték- kiállításon Essenben!

Ha kedved van egy jót játszani, vagy csak kíváncsi vagy, hogyan játszanak a többiek, gyere el a versenyünkre!

A Catan Magyar Bajnokság helyszíne:

Ferencvárosi Művelődési Központ
1096 Budapest, Haller u. 27.

A rendezvény időpontja: 2003. október 5. reggel 9 óra (nevezés 8 órától).
Nevezési díj: 700 Ft.

További információkért (bemutatójáték, részletes versenyszabályzat, a következő versenyek időpontjai stb.) keress meg bennünket a

regisztracio@globalmeetingpoint.hu, vagy az
andras.biro@globalmeetingpoint.hu, illetve a juhasz.ildiko@globalmeetingpoint.hu email-címeken, vagy a
06-30-557-2401-es, illetve a 06-30-535-4285-ös telefonszámon!

Gyere el, és vedd ki a részed ebből a felejthetetlen élményből!



A Catan telepesei egy érdekes játék – képes kicsit és nagyot megragadni. Láttunkmár éjszakába nyúló megapartykat, és húsz perces „rapid” meccset belőle.

Jó játék, hiszen a nyersanyagok cserélgetése, az építkezés a pontok megszerzéséért sokakat odaszögez, hogy „csak egyszer” nyerhessenek. Nem nehéz az alapszabályokat elsajátítani, főleg úgy, hogy ha tapasztalt játékosok vannak a kezdő mellett.

Aki már játszott vele néhányat, az tudja, miért lesz olyan izgalmas a bajnoki címért mérkőzni. Nem csak a trófeáért, ami társasokban ritkaság, hanem a nyereményért is: bajnokaink az esseni játékkiállításon több, mint 30 ország legjobbjaival küzdenek majd a világbajnoki címért! Néhány díjazott pedig az értékes ajándékcsomagok közül vihet haza egyet-egyet.


Versenyszabályzat
(A Catan telepesei Országos Bajnokság részletes szabályzata)

Kedves Játékostárs!

Örömmel köszöntünk az első Catan telepesei bajnokságon. Szeretnénk, ha mindannyian azonos feltételekkel indulnánk a bajnoki címért. Ezért a következő néhány oldalon pontról pontra leírjuk Nektek az itt betartandó szabályokat. Kérjük, hogy nézzétek át alaposan!

Ez a szabálygyűjtemény nem teljes; a játék alap szabálykönyvét nem helyettesítheti. Csak az ismereteink szerint különféleképpen játszott, illetve eltérően értelmezhető dolgokat foglaltuk benne össze: az egyértelműekre nem térünk ki.

ALAPSZABÁLY:

Az itt leírtak minden más szabályt felülbírálnak!
Minden, ezekkel ütköző szabály érvénytelen!

Többen kisebb-nagyobb szabálymódosításokkal teszik egyszerűbbé vagy szórakoztatóbbá, színesebbé a játékot. Vannak fordítási és értelmezési stb. problémák is. A bajnokságon azonban csak az itt leírt szabályok érvényesek. Minden, ezekkel ellentétes szabály érvénytelen, még ha meg is egyeznétek az asztalnál. Kérünk, erre figyeljetek, különben a szabályok be nem tartása miatt büntetést kaphattok!

1. Általános magatartási szabályok

A játékosok a sorrend meghatározása, a helyfoglalás és a fejlesztés kártyák elemelése után csak meghatározott esetekben kommunikálhatnak:

— Letelepülés közben mindössze a sorrendre hívhatják fel egymás figyelmét („Te jössz!”).
— A dobás eredményét az aktív játékos jelenti be. A többiek ehhez csak akkor szólhatnak hozzá, ha úgy vélik, hogy tévedett.
— A termelő fázisban a játékosok csak a bankos munkáját segítő megjegyzéseket tehetnek („A kéknek jár két fa, a sárgának meg egy gyapjú”).
— A rabló áthelyezése után az aktív játékos bejelenti, hogy melyik ellenféltől kíván húzni.
— A rabló áthelyezését a játékosok nem kommentálhatják („Ha hozzám rakod, visszapakolom Neked!” — tilos).
— A fejlesztő fázisban a játékosok csak csereajánlatokat tehetnek („Kínálok két fát három agyagért!”, „Ad valaki egy búzát egy birkáért?” stb.) Az elfogadott ajánlattól visszatáncolni nem szabad — az ilyen szabálysértést a bírók büntethetik. Az aktív játékos bejelenti a bankosnak beváltási szándékát. Az egyéb, kísérő típusú megjegyzések („Adok két fát meg egy agyagot egy birkáért, ha elvágod a leghosszabb útját!”) etikátlanok és ezért tilosak.

Ha valamennyi játékos egyetért, némi könnyed társalgás megengedhető.

2. Sorsolás és elhelyezkedés

A verseny elején minden résztvevőt regisztrálunk: a versenyen csak a regisztrált versenyzők vehetnek részt. Aki nem regisztrálta magát megfelelően, nyereményt sem vehet át! A versenyzők megismerik a bírókat és elérésük módját.

A fordulók előtt sorsolással döntjük el, hogy melyik játékos melyik asztalhoz üljön. Egyszerre kapják meg az adott fordulóban érvényes táblaképet, amit az asztalon lévő elemekből ki kell rakniuk — Catan térképe egy-egy fordulóban minden asztalnál azonos. Szabott idő alatt el kell dönteniük, ki kezd (ld. A játékosok sorrendje), és ki kell alakítaniuk az ülésrendet (a kezdő után az óramutató járásával egyező irányban).

A játékosok minden asztalnál ellenőrzik, hogy megvan-e a játék minden, szükséges kelléke — különös tekintettel a fejlesztés kártyákra és az építhető elemekre (színenként 4 város, 5 falu, 15 út).
A bankot mindig a kezdő játékos kezeli. A bankhoz tartozó kártyákat, a tartalék jelzőket és kártyákat a játék dobozában tartja (a fedelet dobásra és kellékek tárolására használhatjátok). Fontos, hogy az egyes dobozokhoz tartozó lapok ne kerüljenek másik dobozba: nem keveredhetnek!

3. A játékosok sorrendje

A játékosok kockadobással határozzák meg sorrendjüket. Mindenki dob két (hatoldalú) kockával. Aki legnagyobbat dobta, az lesz az első: ő ül a bankhoz. A többiek a dobások szerint csökkenő sorrendben következnek és ülnek le a bankos után, az óramutató járásával egyező irányban. Ha két vagy több játékos azonos számot dob, ők az egymás közti sorrendet újradobással döntik el. Miután mindenki leült, a bankos megkeveri és a negyedik játékossal elemelteti a fejlesztés kártyákat.

4. Letelepülés

A Catan telepesei bajnokságot az alap szabálykönyvben leírt települési feltételekkel rendezzük.

Az első játékos letesz egy falut és egy, abból induló utat.
A második játékos ugyanígy tesz, de figyelembe kell vennie, hogy a települések nem lehetnek szomszédosak (azaz két település között legalább egy szabad csomópontnak kell lennie).
A harmadik és a negyedik játékos hasonlóan leteszi első faluját és útját.

A második falut és utat fordított sorrendben teszik le: tehát először a negyedik játékos, és utoljára a kezdő. A második útnak a második faluból kell kiindulnia: nem kezdődhet az elsőnek lerakott faluból, és nem folytathatja az elsőnek letett utat!

Ezután minden játékos felvesz a második faluja körüli, termelő területekért egy-egy (az ottani terményeknek megfelelő) nyersanyagkártyát. A nyersanyagkártyákat a játék során kezünkben tartjuk — úgy, hogy a többi játékos azok képes felét ne láthassa, de megállapíthassa, hány ilyen kártyánk van.

Ezután kezdődik a lejátszás.

5. A játék menete

A soron következő játékos az aktív; tevékenysége alatt a többiek passzívak. Az aktív játékos kötelező, illetve opcionális tevékenységeit az alábbi sorrendben (fázisokban) végezheti:

5.1. Dobás (kötelező)
A bajnokságon „dobáson” a következő eljárást értjük:
— a dobó felveszi a két kockát;
— megrázza, vagy megforgatja a kockákat (ehhez két kezét összefoghatja);
egy mozdulattal a doboz fedelébe dobja a kockákat úgy, hogy azok leérkezve guruljanak;
— megvárja, amíg a kockák valamelyik lapjukon megállapodnak, és összeadja a két kocka fölső lapján látható számot.
A dobás csak akkor érvényes, ha a kockák a doboz fedelébe esnek. Eközben senki sem érhet a doboz fedeléhez, amíg a kockák meg nem állapodnak.
A leesett kockákat minden játékos számára láthatóan kell hagyni; azokat csak a következő játékos foghatja meg, miután mindenki megbizonyosodott a számok leolvasásának helyességéről.
Az élére, sarkára, földre stb. esett, illetve a doboz falának vagy egyéb tárgynak támaszkodó kockával — a vitákat elkerülendő — újra kell dobni. Ez előtt a szabályosan leesett kockát a dobozból ki kell venni; annak számértéke már nem változik. Ha mindkét kocka szabálytalan módon állt meg, a teljes dobást meg kell ismételni.

5.2. Termelés vagy rablás
A) Nem 7 dobás után a bankos mindenki számára látható módon kiosztja a termelt nyersanyagokat. Mindenki köteles meggyőződni saját termelésének jogosságáról/jogtalanságáról. Ennek legegyszerűbb módja, ha a játékosok megkeresik a táblán mindkét (2, 12 dobásnál egy) aktuálisan termelő mezőt. A nyersanyagkártyákat föl kell venni: a játékosok a nekik járó terményeket nem utasíthatják vissza. Ha valamilyen termény elfogy (nincs belőle a bankban elegendő nyersanyagkártya), a maradék kártyákat az aktív játékossal kezdve, az óramutató járása szerint osztjuk ki — amíg a készlet tart. Amíg a bankba (vásárlás, beváltás, dobás következményeként) nem kerül ilyen kártya, az adott nyersanyagot szolgáltató mezők „nem termelnek”. Az így meg nem kapott terményeket a játékosok később (amikor már van az adott nyersanyagból a bankban) nem vehetik fel: azok számukra elvesztek.

Aki valamelyik körben valamilyen nyersanyagot (bármilyen okból) nem kapott meg, azt később, pótlólag fel nem veheti!

Aki valamilyen terményből túl sokat, netán a neki járó termény helyett valami mást kapott, köteles azt jelezni, és a banknak visszaadni, illetve becserélni!
Ha nem teszi,
— és elhasználta a lapot, a bíró döntése alapján büntetést kaphat. Ez lehet súlyosabb (akár kizárás is), ha a bíró szerint szándékosan tette, és enyhébb, ha a bíró egyszerű figyelmetlenségnek ítéli;
— és nem használta fel a lapot, akkor vissza kell adnia azt a banknak, mihelyst észreveszi, hogy több van neki.
Ha kiderül, hogy valaki egy hibásan felvett lapot játszott ki, és a játék már továbbhaladt, nem szabad helyreállítani a téves kijátszás előtti állapotot! Be kell számolni a történtekről a bírónak, aki kiszabja a büntetést — akkor is, ha a felvett többlet lap miatt egy hetes dobás után a szabálytalankodó játékosnak lapokat kellett eldobnia!

B) 7 dobás után mindenki megszámolja a kezében tartott lapokat. Akinek 8, vagy annál több nyersanyagkártyája van, eldobja ezek felét (lefelé kerekítve, tehát 9 lapból négyet kell eldobni, 11-ből ötöt stb.). A dobó játékos áthelyezi a rablót (kötelező!), és egy, a rabló új mezője mellett álló település tulajdonosától húz egy lapot.

5.3. Fejlesztés

Az aktív játékos ebben a fázisban akárhányszor, tetszőleges sorrendben, akár váltakozva is kereskedhet, építhet, vásárolhat és játszhat ki fejlesztés kártyát (ez utóbbiakat a 5.3.3. pontban ismertetett korlátokkal). Akármennyit építhet/vásárolhat, amíg nyersanyagkártyáiból futja. Ha nyersanyagkártyái elfogytak, vagy nem kíván többet kijátszani, jelzi ezt: ezzel aktiválja a következő játékost, ő maga pedig passzívvá válik.

A játékosok egymást tisztelik meg azzal, ha normális, ésszerű tempóban, ütemesen tevékenykednek. A feltűnően sokszor és feltűnően sokáig tépelődő, morfondírozó játékost a többiek időhúzás miatt bepanaszolhatják, és a bíró megbüntetheti.

5.3.1. Csak az aktív játékos kereskedhet és csak a nála lévő nyersanyagokkal. Az aktív játékos minden passzív játékossal kereskedhet, de azok egymással nem cserélhetnek — akkor sem, ha az az aktív játékosnak előnyös lenne.
Kereskedelem a csere a többi játékossal, a 4:1 arányú beváltás és a kikötő használata. A 3:1 jelzésű (általános) kikötőkben 3 egyforma terményt válthatunk be 1 másfélére, a 2:1 jelzésűekben a kikötő típusaként megjelölt terményből 2-t beadva vehetünk fel egy másfélét. A kikötőit csak az aktív játékos használhatja.

FONTOS!
A kereskedelem kifejezetten különböző lapok cseréje! Szabálytalan a lap ellenszolgáltatás nélküli átadása és szabálytalan a határidős üzlet („ha termelek egyet, majd odaadom!”). Szabálytalan a „bújtatott átadás”, mint például az „adok 3 búzát és 2 ércet 3 búzáért” típusú üzlet. Az ilyen, tiltott cseréket a bíró megsemmisítheti, és még büntetést is kiszabhat (pl. időhúzásért)!
A cserét bármely játékos kezdeményezheti. Ha valamelyik játékos sorozatosan, irreális ajánlatokkal „bombázza” a többieket, azok időhúzás és a játék akadályozása miatt bepanaszolhatják.

5.3.2. Csak az aktív játékos építkezhet. A Catan telepesei alapjáték három építménye az út, a falu és a város.
Út településről (falutól, várostól) indulhat, illetve már lerakott, saját utat folytathat (akár elágazva is). Ha valaki megszakítja a leghosszabb utat, az azért járó kártya átkerül ahhoz, akié ezután a leghosszabb út. Ha senkinek sincs a megszakítottnál hosszabb útja, a „Leghosszabb út” kártya addigi tulajdonosánál marad, egy kivétellel: ha a megszakítónak éppen olyan hosszú útja van, mint amekkora a megszakított útból „egyben maradt”, a kártya (a 2 pont) átkerül a megszakítóhoz.

Új falut csak olyan csomópontra építhetünk,
— amelyhez saját utunk vezet, és amely
— legalább 2 csomópontnyira van minden, már lerakott településtől (azaz egyetlen, vele szomszédos csomóponton sem áll település).

Város csak faluból fejleszthető.

Senki, semmiből sem építhet többet, mint amennyi a készletében szerepel (4 város, 5 falu, 15 út). Senki sem vásárolhat további elemet — se a banktól, se a játékostársaktól! Az építő játékos nem teheti a táblára senki más elemeit — még véletlenül se. Ezeket a szabálytalanul (el)vett elemeket azonnal vissza kell adni, és a vitás esetekben bírót kell hívni! A szabályt megszegő játékosok rendkívül súlyos büntetést kaphatnak!

5.3.3. Fejlesztés kártyát csak az aktív játékos vásárolhat, illetve játszhat ki. A fejlesztés kártyákat (a 6.1. értelmében) egyesével kell vásárolni: nem adhatunk be egyszerre 2 ércet, 2 búzát és 2 gyapjút 2 fejlesztés kártyáért. A fejlesztés kártyák kijátszásánál két szabályt kell betartani:
— nem játszhatunk ki olyan fejlesztés kártyát, amit az aktuális fejlesztő fázisban vásároltunk;
— egy kanyarban csak egy fejlesztés kártyát játszhatunk ki.

A fejlesztés kártyákat nem a kezünkben tartjuk, hanem az asztalon, magunk előtt — a kijátszatlanokat képes felükkel lefelé fordítva, úgy, hogy mindenki láthassa, hány ilyen kártyánk van. Hogy a passzív játékosok ellenőrizhessék az első szabály betartását, a frissen vásárolt fejlesztés kártyákat a korábban vettektől elkülönítve tesszük az asztalra. Aki ezt a szabályt megszegi, az adott fejlesztő fázisban egyáltalán nem játszhat ki fejlesztés kártyát — még akkor sem, ha csak rövid időre helyezett rá egy kártyát a „rossz” csomagra. Amikor a fejlesztés kártyát kijátsszuk, képes felével fölfelé fordítjuk, és úgy helyezzük el, hogy mindenki láthassa, miket játszottunk már ki.

Kivételek:

— Ha az aktív játékos egy vagy több, egyenként 1 pontot érő fejlesztés kártya kijátszásával megnyerheti a játékot, mindkét kijátszási szabálytól eltekinthet: akárhány ilyen kártyát (akár négyet is!) kijátszhat a fejlesztő fázisban — köztük olyanokat is, amiket ebben a fázisban vásárolt. Egyetlen, 1 pontos fejlesztés kártyát sem játszhat ki azonban akkor, ha előzőleg már kijátszott valamilyen másféle fejlesztés kártyát (pl. lovagot).
— Ha az aktív játékos egyetlen lovagkártya kijátszásával, a legnagyobb lovagi hatalmat megszerezve megnyerheti a játékot, úgy ezt megteheti akkor is, ha a kártyát az aktuális fejlesztő fázisban vásárolta. A másik szabály azonban ilyenkor érvényben marad: lovagkártyát semmilyen más kártya (másik lovag kártya) után nem játszhatunk ki!
— Ha az aktív játékos egyetlen útépítés kártya kijátszásával, a leghosszabb úttal megnyerheti a játékot, úgy ezt megteheti akkor is, ha a kártyát az aktuális fejlesztő fázisban vásárolta. A másik szabály azonban ilyenkor érvényben marad: útépítés kártyát semmilyen más kártya (másik útépítés kártya) után nem játszhatunk ki!

Ha valaki egy körben többféle módon is megnyerhetné a játékot (pl. a legnagyobb lovagi hatalom megszerzésével, a leghosszabb út megépítésével vagy néhány, egy pontos kártya kijátszásával), választania kell ezek közül: a győzelemhez csak egyféle kivétel használható.

6. Győzelmi feltételek

6.1. Aki nyerni tud (azaz le tudja rakni a 10. pontját), annak be kell fejeznie a játékot. Aki többféleképpen is nyerhet, szabadon megválaszthatja ennek módját.

6.2. Csak az aktív játékos nyerhet! Ha egy passzív játékosnak 10 pontja lesz (valaki elvágja a leghosszabb utat, és ezért az övé lesz az új leghosszabb út), várnia kell addig, amíg rá kerül a dobás sora: ekkor a játékos nem dob, hanem bejelenti győzelmét. Amikor valaki elérte vagy elérheti a 10. pontját, további kártyákat nem vásárolhat!

Amint valaki győzelmet jelent, ellenőrizni kell, hogy valóban megnyerte-e a játékot: minden játékosnak kötelező a lapjait ekkor is rejtve tartania. Amennyiben valaki a lapjait felfedi, nem várhatja el azok figyelembe nem vételét a játék esetleges folytatásakor!

7. Pontozás

A pontokat a világbajnoki szisztéma szerint számítjuk.

Mindenki az adott körben megszerzett pontjait viszi tovább.

Az adott körben szerzett pontok azok, amelyeket a játékos a játék során megszerzett, PLUSSZ azok a pontot érő fejlesztés-kártyák, amelyek a játékos kezében maradtak a játék befejezésekor.

A holtversenyek eldöntésére egy százalékos értéket is kap mindenki a pontjai mellé.
Az adott játékos százalékos eredményét úgy kapjuk, hogy az összes, továbbvitt pontot összeadjuk, amit az asztalnál szereztek (azaz a kézben tartott kártyák is beszámítanak), és meghatározzuk (2 tizedes jegyig), hogy hány százalékkal részesedik megszerzett pontjai alapján az összes pontból. Ezt egyszerűen összeadjuk minden fordulóban (de külön is nyilván lesz tartva).

Holtverseny esetén a százalékos érték szerint rangsorolunk, ha ez is megegyezik, akkor a kézben maradt lapok (azaz a ki nem rakott, pontértékű kártyákból származó plusz pontok) beszámításával szerzett pontok a döntőek (akinek kevesebb beszámított, és több kijátszott pontja van, az előrébb végez).

Érdemes tehát minél előbb nyerni, és érdemes minél több pontot gyűjteni, mert ezzel – még ha nem is nyert valaki – előrébb lehet végezni holtverseny esetén.

A verseny győztese az lesz, aki a 3 válogató és 2 bajnoki forduló után a legelső a résztvevők közül.

Az a két játékos utazhat ki a világbajnokságra, aki:
– megfelelően regisztrálta magát
– az adott időben (október 24-26) ki tud utazni
– legalább egy világnyelven tud kommunikálni (A világbajnokság nyelve az angol, de Németországban tartják)
– a helyezési sorrendben a legelőször teljesíti ezeket a feltételeket.

Azokat a játékosokat, akik valamilyen okból az első helyeken végeznek, de nem tudnak részt venni a világbajnokságon, a felkínált egyéb jutalmakkal díjazzuk. A szervezők fenntartják maguknak a jogot, hogy az akadályoztatás esetén a világbajnokságra tartalék játékosokat delegáljanak. A nem bajnoki fordulóban résztvevő játékosok is kaphatnak díjat, tehát a nem bajnoki fordulókban is érdemes részt venni, de nem kötelező.

A játékosoknak minden játék után alá kell írni az asztalnál készülő forduló-jegyzőkönyvet, de csak akkor, ha tartalmával egyetértenek. Amennyiben a jegyzőkönyvet nem kívánja valaki aláírni, abban az esetben a játékosoknak bírót kell hívnia.

8. Büntetések és vitás kérdések

A Catan versenyeken 3 különböző büntetést különböztetünk meg:

1. Figyelmeztetés

Figyelmeztetést az kaphat, aki valamilyen, a játék eredményét, vagy menetét nem befolyásoló, vagy igen enyhe, figyelmetlenségből eredő vétséget követ el.
(pl. aki nem adta be a bankba az építés költségét, de letette az asztalra, elkülönítve és képpel felfelé; Aki kikötőre tette a rablót; stb.)

2. Büntetés

Büntetést az kaphat, aki valamilyen, a játék menetét befolyásoló, a többi játékost vagy azok játékát akadályozó, vagy etikátlan cselekedete miatt veszélyezteti az eredmény kialakulását. Ezek visszatérő kisebb vétségek, vagy figyelmetlenségből eredő komolyabb problémák is lehetnek.
(pl. aki véletlenül meglöki a leérkezett, de le nem olvasott kockát; extra lapot vett fel, és elhasználta figyelmetlenségből; megpróbál valaki ellen szövetkezni nyíltan vagy titokban, de ez nem sikerül; aki valamely fontos szabályt másképp játszik az itt leírtakhoz képest; stb.)

2 Büntetés elérésével a játékost automatikusan kizárással is büntetjük. Aki egy büntetést begyűjt, annak a kisebb kihágásait is szigorúbban ítélhetik meg a bírók.

3. Kizárás

Kizárással büntetjük a szándékosan csaló, a szándékosan hibásan játszó, és vitás ügyeit rendezni képtelen játékost. Kizárással büntetendő legtöbb esetben a másik asztal/meccs résztvevőinek való segítség is, beleértve a lapok lesúgását is.
A kizárás a legsúlyosabb büntetés, ezért akit kizártak, annak a táblán addig elért eredménye befagyasztódik, nem termelnek települései, de lapjai nem kerülnek vissza a bankba. A kizárt játékos a verseny területét el kell, hogy hagyja, vagy a bírók által meghatározott területen tartózkodhat.

Büntetést, figyelmeztetést a bírók oszthatnak ki; kizáráshoz a bírók többségének egyetértése, és az egyik főbíró jóváhagyása szükséges.

A büntetések szigorúsága a játék élvezetéért, és nem ellene van. Biztosítunk mindenkit, hogy lesz lehetőség kötetlenebb játékra, és hogy ezeket a szabályokat a bírók megbízhatóan, és konzekvensen alkalmazzák majd. Minderre azért van szükség, hogy a nagy értékű díjak megnyerésének feltételei mindenki számára egyértelműek legyenek.

Kérdés, vagy szabálymagyarázat esetén kérjük a játékosokat, hogy a bírókhoz forduljanak. Nem tudunk korábban megtörtént eseményeket rekonstruálni, és nem szeretnénk a verseny szelleméhez méltatlanná vált viták miatt bárkit kizárni.

Szívből kívánjuk, hogy mindenki egy életre szóló szép emlékkel térjen haza erről a versenyről.

Jó szórakozást!

A szervezők és a bírák

Utolsó hozzászólások   [Ugrás a fórumhoz]

    morbiczer

    2003-10-07 23:47:48

    jenoe!

     

    Én is így tartom logikusnak, de a versenyen úgy is meg lehetett szakítani egy utat, ha egyszerűen építettél egy utat, amely "becsatlakozott" az ellenfél egy útjához. (Azaz mintha egy település szakítaná meg az utat, csak éppen nem kellett település, csak a bele vezető út.) És mindezt a "Kis telepes almanach" egy szemmelláthatóan hibás mondatából vonták le. Íg nagyon könnyű lett megszakítani kereskedelmi utakat és egy csomó leágazást (zsákutcát) kellett építenem folyamatosan, hogy megakadályozzam, hogy valaki becsatlakozzon az utamhoz és azáltal megszakítsa azt.

     

    Mondjuk az se tetszett nagyon, hogy egy ellenséges településen túl is lehetett építeni utat. (Azaz volt pirosnak egy települése és ebbe a pontba fehérnek is vezetett egy útja. A versenyen meg lehetett azt csinálni, hogy a fehér játékos épít egy utat a településen túl. Mi ilyet biztos nem engednénk meg.)



    jenoe

    2003-10-08 11:36:01

    morbiczer,

     

    (1) nyilván tévedés, hogy úttal meg lehet szakítani. ebben teljesen egyetértünk.

    (2) ha falut be lehet rakni útba, akkor utat is lehet falun keresztül vinni. ez nekem így tûnik szimmetrikusnak.



    BlackOrc

    2003-10-10 17:21:23

    Hm, jenoe-höz hasonlóan túl későn tudtam meg, na de mejd legközelebb... Most csak irigykedem, meg beleszólok:

     

    (1) Az "eredeti" szabályban (ami a német kiadású dobozban van, azt értem alatta) az áll, hogy utat szakítani beleépített településsel lehet.

    (2) Nem csak a szimmetria miatt, hanem a fent említett szabály-forrás is azt írja, hogy ha ketten érünk egy helyre úttal, és Te építesz telepet előbb, attól én még tovább mehetek az utammal.

     

    Persze az ilyen fajta szabályváltoztatások nem befolyásolnak túl sokat, ha ELŐRE tudod, és kellően gyorsan tudsz alkalmazkodni a számodra esetleg "új" szabály(ok)hoz. Lényeg, hogy mindenkire ugyanaz vonatkozik.



    nlevi

    2003-10-11 22:04:34

    "Persze az ilyen fajta szabályváltoztatások nem befolyásolnak túl sokat, ha ELŐRE tudod, és kellően gyorsan tudsz alkalmazkodni a számodra esetleg "új" szabály(ok)hoz."

     

    A regisztrációnál mindenki megkapta a versenyszabályokat, úgyhogy ezzel nem volt gond, csak páran nem olvasták el őket (elég figyelmesen).



    morbiczer

    2003-10-15 21:56:05

    Elolvastuk. Figyelmesen. Nem volt azért ott sem minden teljesen egyértelműen leírva.




belépés jelentkezz be    

Back to top button