Ómen (filmkritika)

Címkék

Miért? – e kérdés magától adódik, amikor egy filmklasszikus újrafeldolgozását (ángliusul: remake-jét) kritizálja a jobb sorsra érdemes ítész. Miért forgattak le másodszor egy évtizedekkel ezelőtt sikeresnek bizonyult filmet, milyen minőségi plusz indokolta ezt? Míg néhány remake esetében könnyű megtalálni a választ (az új King Kong például fejlettebb trükkökkel akarta előadni az óriásmajom meséjét – más kérdés, hogy aztán éppen az öncélú tobzódás a komputeranimációban járult hozzá a silányságához), nincs filmművészetileg indokolt magyarázat arra, miért volt szükség az Ómen jelenkori verziójára. Inkább üzleti szempontok játszanak: 2005-ben 8 százalékkal csökkent az amerikai mozik bevétele; a stúdiók pánikolnak, és a biztos haszon receptjeit keresik – ezek egyike a menekülés remake-ekbe.

A film – amely a fordított keresztségben az Omen 666 címet kapta – ennek a kalmárszellemnek megfelelően nem törekszik alapvető minőségi normák betartására, de megkockáztatom, hogy itt már az alapanyaggal is baj van. Az 1976-os Richard Donner-féle Ómen szalonképes, de korrekt horror volt, és szüleink generációja végigborzongta, ahogy a Gregory Peck gyerekében manifesztálódott Antikrisztus körül sorra baleset ért mindenkit, aki a Sátán útjába próbált állni. Ez a nyersanyag viszont nem állta ki az idő próbáját, mivel az utóbbi évtizedek horrorfilmjei jócskán átkalibrálták a XXI. század mozilátogatójának ingerküszöbét. Ma már gonosz kislányok másznak elő elátkozott videoszalagokról, szuperpláza szolgál pergő akciójú zombimészárlások helyszínéül, egy bestseller horrorjáték filmátiratában pedig megégett gyerekek tántorognak elő a nagybetűs Sötétségből. Ebben a korban az Antikrisztusnál érdekesebb Júdás Evangéliuma, a 666-os szám pedig már annyira sem ijesztő, mint a 20 százalékos ÁFA.

Így nincs sok esélye az Ómen remake-jének, hiába villantja fel példásan a Sátán kutyáját, a gyermekben a gonoszt felismerő papot és az ómenklatúra többi ikonját. A készítők pedig gondoskodnak arról, hogy az se élvezhesse a filmet, aki esetleg túlteszi magát a fentieken. A forgatókönyvet az a David Seltzer írta, aki az 1976-os Ómenét, de ezúttal beérte egy igencsak döcögős másolattal: a visszakérődzött cselekmény hű az eredeti sztorihoz, a szkript ritmusa viszont egyszerűen rossz, a dialógusok pedig bosszantóan együgyűek (Seltzer következő munkája egyébként az Idegenek a vonaton remake-je, ami nem sejtet sok jót). A rendező, John Moore még azt az erős közepes szintet sem tudta elérni, amit korábbi filmjeivel képviselt (Ellenséges terület, A Főnix útja) – munkája széteső, unalmas és rossz színészvezetéssel terhelt. Végül, Jonathan Sela fantáziátlan, idejétmúlt kliséket erőltető kameramunkája is hozzájárul ahhoz, hogy a néző anyázva távozzon a moziból (jó eséllyel még a film vége előtt).

A színészek tehetnék elviselhetővé a művet, de nem teszik. A főbb karakterek siralmasan gyengék: Liev Schreiber (Sikoly-széria) esetlenebb nem is lehetne a diplomata apa szerepében, a tinédzsersékszpírekből szalajtott Julia Stiles pedig az Antikrisztus anyjaként annyira meggyőző, mint egy választási ígéret. A Damiennek nevezett hatéves (hat, értik, hat!) sátánfattya Seamus Davey-Fitzpatrick alakításában inkább lett duzzogó, mint gonosz, de a dada bőrébe bújt Mia Farrow is meglepően halvány (pedig neki Rosemaryként már meggyűlt a baja egy gyermekkel, igaz, most a másik oldalon játszik). Csupán a gonosz kölyök csínytevései után nyomozó fotóst alakító David Thewlis bizonyítja tehetségét, de egyedül édeskevés ahhoz, hogy megmentse ezt a lelketlenül összefércelt izét

Omen; 2006.
Gyártó: 20th Century Fox
Forgalmazó: Intercom
Bemutató: 2006. június 6.
Rendező: John Moore
Forgatókönyv: David Seltzer
Operatőr: Jonathan Sela
Zene: Marco Beltrami és Jerry Goldsmith
Szereplők: Liev Schreiber (Robert Thorn); Julia Stiles (Katherine Thorn); Seamus Davey-Fitzpatrick (Damien); David Thewlis (Keith Jennings)
Játékidő: 110 perc

Szinte látom magam előtt, hogyan született a film: hollywodi kreatívok egy tavalyi értekezletén valaki észbe kapott: „hoppá, jövőre lesz 2006.06.06 – mekkora poén lenne, ha bemutatnánk akkor valami sátánosat!” Ezt a hozzáállást érezni a mű egészén, nem csoda, hogy az új Ómen, ha lehet, még üresebb lett, mint a Psycho 1998-as remake-je. Ezek az igazán felesleges filmek, mert még arra sem jók, hogy egy unalmas hétköznap este megnézzük valamelyik tévéadón. Mindenkit eltanácsolok hát e sírnivalóan gyenge, újrahasznosított rémtörténet megtekintésétől – no omen, no cry.

– Stöki

Utolsó hozzászólások   [Ugrás a fórumhoz]

    viola_arpadka

    2006-06-12 16:24:41

    Láttam annak idején a Rozmarie gyemekét és az összes Oment.Ezek a 2000+ feldolgozások mind satnya utánzatok azokhoz képest.Sajnos nagyon nehéz már valóban új,jó hangulatú és eredeti filmet csinálni.

    A Rosemarie gyermeke kb annyira volt félelmetes nekem mint most khm...nem is tom..talán az Átok,Kör.

    Az Omen meg egyszerűen iszonyat volt!A zenéjét titokban hallgattam mert apámék ugattak miatta.Na most ezek után nem tom mit gondoltak a létrehozok....

    Judeába kipattant a pénz gondolata.....Gondolom.



    Sigmund

    2006-06-13 10:43:23

    A kritika űber, százalék a cikknek. A filmet legfeljebb lemásolva bnézem meg, bár a kritika alpján nem éri meg hogy korongot pazaroljon rá valaki.

    Ja, a King Kong meg nekem bejött. Igaz, én pont azt vártam tőle amit kaptam: pörgős és látványos cg-jeleneteket. Mást nem is vártam. Ennyi.

    A Silent Hillről meg miért nem született itt kritika? :-( Pedig az év egyik legjobb fil je eddig. Ha nem a legjobb.



    ARTURUS

    2006-06-13 15:05:23

    Hát öszintén nekem bejött a film.

    Bár nagyon sokk igaság van a kritikában, föleg a tini sztár sátán anyuka, na ött mért kellt beteni. De egyébként az se igaz hogy nem félelmetes mi például haveral majd ösze szertuk magunkat, bár igaz ez azért volt mert visitva röhögtük végig az egés filmet és akkor a szomszéd sorbol egy kedves kopasz átszolt: Befognátok végre a pofátokat BAZZMEG!!!

    Na az egy határozotan félelmetes jelenete volt a filmnek:)



    MelonB

    2006-06-15 03:42:32

    Én nem láttam de a kép alapján(Má megint kisgyerek durcás pofával és fekete karikákkal a szeme körül)már csak s¤¤r lehet. A kritika jó volt ,és a képválasztás is a meggyőzést segítette.

     

    Mostanába az összes kritikát el szoktam olvasni mert olyan jót lehet rajtuk röhögni:D



    SgtStalker

    2006-09-08 07:24:19

    Az ujat nem láttam, de a régit (mind a részt) nagyon szeretem. Persze nem mint horrort, de egy jó kis movie




belépés jelentkezz be    

Back to top button