BESM RPG

Címkék

Nem, nem BDSM RPG, ha valaki elnézte volna a címet, nyugodtan kattintson el.

Őszintén szólva nem vagyok egy anime/manga rajongó. Jó, akadnak nézhető produkciók a témában – konkrétan egy sem jut most eszembe, de mintha lett volna -, de valahogy nem az én műfajom. Nálam a rajzfilm a Looney Tunes, a képregény meg az Asterix. És a Peanuts. No.

Míg azonban én nem reprezentálom túl sikeresen a célközönséget, azért akad egy-két érdeklődője a témának, különben nem készítenék folyamatosan az utánpótlást. A Guardians of Order nevű kanadai rpg kiadó alapítója 1997 tájékán valószínűleg elgondolkozott azon, vajon mekkora metszete van a szerepjátékosoknak és az anime rajongóknak, majd miután ez kielégítően nagynak tűnt, elkészítette a BESM (Big Eyes, Small Mouth – Nagy szemek, kis száj) szerepjáték első kiadását, amely egy általános, anime/manga stílusú játékra kihegyezett rendszer. Illetve a később Tri-Stat nevű rpg motorjuk őse is.

Mára a BESM-nek már született d20 változata is, sőt, a legújabb, Tri-Stat alapú kiadás is készülőben, most azonban a 2002-ben kiadott második, átdolgozott kiadást fogjuk boncolgatni, amely talán a legnépszerűbb változat. Plusz, nekem ez van meg.

A szabálykönyv egy olyan B5-ös méretűnek tűnő, kétszáz oldalas darab. Apró betűkkel szedett, a helyet alaposan kihasználó szerkesztéssel készült, tehát több anyag van benne, mint ami elsőre látszik. Az illusztrációk pofásak, bár többnyire sok közük nincs a szöveghez – hangulatot viszont adnak. Node nézzük részletesen:

Az első fejezet szokás szerint alapozásnak szolgál. Részint röviden ismerteti az animék történetét, majd három oldalon keresztül boncolgatja a főbb anime témákat. Mecha (no, megvan, a Robotech annak idején egészen kellemes volt, az első szezont kivéve), mágikus erőkkel felruházott csajok, hőscsapatok (Power Ranger stílusban), harcművészkedők, sport (haloványan mintha derengne a témában valami bizarr focis rajzfilm, ahol a szereplők kábé egy szamuráj csataként élnek meg egy-egy meccset), egzotikus barátnőn alapuló sorozatok, idegen dimenziókba keveredett átlagemberek, akcióhorror, nyinnyásdi, fantasy (különösen hülye fülű elfekkel), monszta háziállat (Pokemon stílusban). A tény, hogy mennyi témája lehet a műfajnak, plusz az, hogy a BESM szeretné ezeket kezelni, egy dolgot elárulhat: ha az anime-dolgokat lefejtjük, a BESM akár egy egészen korrekt általános rendszer is lehet.

Rövid „mi az a szerepjáték” fejtegetés után egyből a karaktergenerálás következik, száztizennyolc oldalon. Mielőtt mindenki a szívéhez kapna: ebben benne van a képességek és képzettségek leírása is.

A Tri-Stat rendszer onnét kapta a nevét, hogy három alaptulajdonságot használ: Test (fizikai jellemzők összesítve), Tudat (Intelligencia jellegű dolgok), Lélek (akaraterő, mágikus potenciál, ilyesmik). Az alaptulajdonságok 1-12 között mozognak – a rendszer nagyon leegyszerűsítve annyi, hogy próba esetén adott alaptulajdonság alá kell dobni két hatoldalú kockával.

A három alaptulajdonság mellett – kissé félreértelmezhető terminológiával – nagy rakás (80-100) jellemző közül is válogathatunk. Ezek kissé olyanok, mint más rendszerekben a karakter előnyök. 2-6 szintjük van, szinttől függően növekvő bónuszokat, extra képességeket nyújtanak, illetve alaptulajdonság-próbákhoz adnak bónuszokat. A jellemzők közül akadnak olyanok, amelyek faji képességként használhatók (az alapkönyvben nincsenek előre definiált fajok, ezek kidolgozása a játékosok és mesélők dolga), vannak, amelyek különleges képességeket takarnak (alakváltás, telekinézis, ördögűzés és hasonlók), akadnak technikai és harci képességeket lefedő dolgok is.

A jellemzők többnyire általánosan megfogalmazottak, többféleképp használhatóak. A Gun Bunny jellemző például mindenféle távolsági fegyverre ráhúzható – szinttől függő számú különleges képességet eredményez; a biztos kezű célzástól a „mindig marad egy utolsó golyó a tárban” jellegű dolgokig. A Reinkarnációs képesség sem feltétlenül természetfeletti – robot karaktereknél jelentheti a személyiség új testbe való letöltését is, mint a Ghost in the shellben.

Telitalálat a rendszerben a mechák kezelése. Mint ahogy az az animékben megszokott, a karakterek rendelkezhetnek mindenféle Robotech-beütéses szuperketyerével is. (Vagy akár KITT-beütéses autó is lehet a cucc, ha nem ragaszkodunk mereven az animéhez.) Ennek birtoklása mindössze az adott jellemző felvételén múlik – az pedig, hogy hányféle dologra képes a mecha, a jellemző szintjén. Ez ugyanis plusz karaktergenerálási pontokat eredményez, amelyekből a mecha számára lehet új jellemzőket felvenni.

Érdekes és jó ötlet, hogy a jellemzők által megszerzett eszközök/kapcsolatok – épp az elköltött pontok miatt – bizonyos mértékű védelmet élveznek a játék során. A mesélő számára nem javasolt például az így megvásárolt mecha szarrá lövetése, mint ahogy az így beszerzett szövetségesek kivégzése sem etikus. Ha viszont a karakter nem fizeti ki karakterpontban a játék során szerzett előnyös dolgokat – például a kaland közben talál magának egy szabad mechát – arra nem vonatkozik efféle védelem és teljes lelki nyugalommal lehet számítani a megsemmisítésre, ha a történet úgy kívánja.

A jellemzők használata – főleg, mivel egymástól teljesen eltérő témájú kampányokhoz lettek összehozva – némi előzetes meggondolást igényel a mesélő és a játékosok részéről. Egy horror beütéses játékban egészen más következményei és lehetőségei vannak mondjuk egy energiatámadás-jellegű képességnek, mintha ugyanezt egy Street Fighter témájú játékban használnánk. A mesélők figyelmét fel is hivják rá, hogy kampánytémától függően nyugodtan változtathatják egyes jellemzők árát.

Ahogy más rendszerek előny-hátrány megoldásainál, itt is felvehetőek apróbb-nagyobb defektusok, amik természetesen bónusz pontokat adnak a karaktergeneráláskor.

A fentiek mellé egy általános és opcionális képzettséglista (olyan negyvenakárhány darab) is szerepel – a képzettségek árai kampánytémától függenek -, amelyek nélkül is egész szépen működik a rendszer.

A karaktergenerálás – ahogy az eddigiekből talán már látszik – pontelosztásos jellegű, az elosztható pontok mennyisége a kampány stílusától függ. Az alaptulajdonságok, jellemzők, defektusok és képzettségek bevásárlása nem különösebben bonyolult, legfeljebb a lehetőségek áttekintése nehezíti meg egy kissé – elég nagy választékból lehet válogatni. Az ezek által nyújtott módosítókból, valamint az alaptulajdonságokból kiszámolja az ember a harci potenciálját, egészségét, mágikus potenciálját, előadja az előtörténetét – ha az szórakoztató és élvezetes, a mesélő bónusz karakterpontokkal jutalmazhatja.

Az alap játékrendszer húsz oldalt sem tesz ki, de lefedi a képzettséghasználat, harc, gyógyulás és egyebek témáit. A negyedik fejezet tizenakárhány oldalon témaspecifikusan bővíti ezeket opcionális szabályokkal – járműves harc, dögösített harci lehetőségek, csak hogy látványosabbak legyenek az akciók, valamint egy egyszerű rendszer a lelki megrázkódtatások kezelésére.

Az ötödik fejezet huszonkét oldalon nyújt segítséget az anime hangulatú játékhoz. Tizenvalahány anime témában dob fel a játék során figyelembe vehető nézőpontokat és ötleteket, majd saját világ készítésében ad ötleteket a tipikus anime korszakok tárgyalásával. Középkori Japán, alternatív történelmek, scifi és fantasy kampányok – részint röviden összefoglalja a jellemzőket, részint témába vágó, tipikus anime filmeket is javasol forrásnak.

Kampányötlet-illusztrációképpen feldob néhány kombinációt is az anime témák-világ és megcélzott hangulat terén. A második világháborúban az atomkísérletek okán a mélyből felbukkanó, rémekkel teli Atlantisz ötlete például egészen pofás. Az általános világtervezési tanácsok mellett jól jönnek a tipikus anime-manga elemek hat oldalnyi ismertetője/magyarázata is – részben végre megtudja az ember, miért ömlik néha egyes szereplők orrából a vér, ha valami csinos csajszit látnak, részben pedig ezek az apróbb elemek kétségtelenül adnak némi animés ízt a játéknak.

Ettől függetlenül – minden hitelességük ellenére – a macskacsajok, a szereplők vállán ücsörgő cuki beszélő állatok, vagy éppen a mechákat vezető tizenévesek továbbra is kiváltják belőlem a visongó lábrázást – de ez inkább csak személyes nyavaja.

A könyvet részletes tárgymutató és korrekt filmográfia zárja.

Hm. Ha azt mondom, hogy anime-közömbösségem ellenére a BESM rpg kézbevétele minden alkalommal kivált belőlem egy „ezzel játszani kéne” reakciót, az talán elárul valamit a játék minőségéről. Nagyon hangulatos darab, egyszerű és pörgős rendszerrel – ugyanez hajtja például a szintén egészen jól sikerült Dreaming Cities nevű urban fantasy játékot, amiről majd talán később írok -, a hírek szerint pofás kiegészítőkkel – ezek közül az Uresia című fantasy setting van meg, ami tényleg nem rossz. A cég többi Tri Stat alapú játéka – az Ex Machina című kiberpunk játék, a szuperhős Silver Age Sentinels vagy éppen a nemrég megjelent Tekumel – is igen jó kritikákat kapott, sajnos eddig még nem találkoztam velük.

A rendszer iránt érdeklődőknek érdemes elnézniük a http://www.guardiansorder.com/NnaKh/pdfs/goo_TriStatdX.pdf címre, ahonnét ingyen letölthető a Tri Stat általános változata.

Link: http://www.guardiansorder.com/

Utolsó hozzászólások   [Ugrás a fórumhoz]

    blarke

    2006-04-02 16:48:10

    Herbie: lehet. :)

    1. => a szerepjáték sikere egyrészt regionálisan is eléggé lemérhető/endő dolog (ami esetünkben Mo.-t jelenti), másrészt meg egy szerepjáték akkor sikeres, ha játsszák is...

     

    2. => a rajzfilmbe az emberek 90%a automatában beleérti a mesét. örülök, hogy az itteniek a maradékban vannak. ;)



    Herbie

    2006-04-02 20:37:25

    blarke: Akkor menjünk sorbna: elő az állításodat igazoló mérési eredményekkel. Persze csak ha reprezentatív... ;)



    blarke

    2006-04-02 23:09:39

    #define reprezentatív ;)

    másrészt meg eleget hülyültem már itt, ha valaki meg akar győzni valamiről, vagy le akar hülyézni, tegye pmben, oké? (csak nyugdtan, lepereg) :D (csak mert kezdünk nagyon o/t-zni)

    és melyik állításomat? teljesen reprezentatív mérési eredményt nem lehet generálni, a jó statisztikus viszont pont ki tud fogni olyan tömeget, ami reprezentatív. nem állítom, hogy jó statisztikus vagyok :)



    Attila

    2006-04-03 06:03:17

    "és melyik állításomat? teljesen reprezentatív mérési eredményt nem lehet generálni, a jó statisztikus viszont pont ki tud fogni olyan tömeget, ami reprezentatív. nem állítom, hogy jó statisztikus vagyok"

     

    Magyarul lezárhatjuk a dolgot azzal, hogy seggedből előhúzott adatok alapján beszéltél hülyeségeket.



    shimoko

    2006-04-10 12:20:54

    Hmm. Én túl a harmadik x-en kedveltem meg az animét, és családban ismerősök között is terjed a kór, főleg a hatalmas választék miatt, Chihirótol a Gőzfiún, CB-n keresztül Inuyasáig vagy akár Pokemonig. Azt hiszem utánanézek ennek a játéknak, elvégre soxor mesélek kezdő fiataloknak is, akik nem egyszer csak kártyát láttak eddig. Szerintem ez nekik is lehet egy olyan játék, amibe könnyen belehelyezkedhetnek. De enkünk vén rókáknak is jól jöhet az új íz. Aztán jöhet a a saját Űrszamurájok sorozat, akár. Mozgatja a fantáziámat.... Most elolvasom az említett linket, utána szavazok majd.;)




belépés jelentkezz be    

Back to top button