Trónok harca (A Game of Thrones) CCG

Címkék

Közeleg a tél. És vele együtt közeleg a Trónok harca gyűjtögetős kártyajáték (A Game of Thrones CCG) új kiadása, A Tél korszaka címmel, az amerikai megjelenéssel egyidőben magyar nyelven is. Az eredeti kiadó, a Fantasy Flight Games ugyanis ezzel a kiadással be akar törni több európai piacra is – az egyes országok saját nyelvére lefordított kártyalapokkal és szabálykönyvvel – és erre a lehetőségre csapott le az új virágzásnak induló Delta Vision.

Reményeim szerint a regényeket, melyeken a játék alapszik, George R. R. Martin világszerte méltán népszerű A jég és tűz dala című ciklusát már senkinek sem kell bemutatni. Akinek esetleg még nem volt hozzá szerencséje, az nosza, gyűjtse be a magyarul is megjelent három kötetet (Trónok harca, Királyok csatája, Kardok vihara, az Alexandra kiadó gondozásában), mert minden idők egyik legjobb, fordulatokkal, izgalommal, nagyszabású csatákkal és intrikával átszőtt fantasy ciklusáról beszélünk. De tényleg. Úgyhogy nyomás!
Mindemellett persze a kártyajátékot azok is megszerethetik, akik magukat a regényeket nem ismerik, de nyilván egy CCG-be nagyon óvatosan fektet az ember, mert baromi sok pénzt el tud emészteni, és ha egyszer belekezdesz, akkor nehéz megállni a lejtőn… Azonban aki már eleve rajongója a regényeknek, az nehezen sétálhat el a hangulatot remekül visszaadó, szépen illusztrált, sok kedvenc epizódot felelevenítő kártyajáték mellett. Ja, és a játékszabályok is kitűnőek.
Amelyeket akkor vázolnék is, hadd győződjön meg mindenki maga ennek az állításnak a valóságtartamáról.

Maga a szabályrendszer elég egyszerű, a játékot a lapok képességei és kombói teszik összetetté, ami, szerintem legalábbis, az ideális CCG receptje. A játék igazából harcokról szól, ilyen téren tehát nem hozott áttörést a Trónok harca sem (az utolsó történetközpontú CCG, amit láttam, a sajnos azóta megszűnt ICE-féle Middle-earth volt), de azért nem szűkölködik eredetiségben.
A harcok során (és persze sok egyéb módon) győzelmi pontokhoz („hatalompontokhoz”) juthatnak a játékosok, amelyek jelzéséhez színes kavics vagy egyéb jelző szükséges. Abban a pillanatban, amikor valakinek összegyűlik a 15. hatalompontja, megnyeri a játékot. Ezt módosíthatják esetleg az ún. „háttér” lapok, amelyek közül egynek a használatát mindenki bejelentheti még a játék megkezdése előtt: ekkor őrá a játék során bizonyos szabályok másként (kedvezőbben) vonatkoznak, cserébe 15 helyett 20 hatalompontra lesz szüksége a győzelemhez.

A játékosok a regényekből ismert 6 nagy nemesi ház egyikét képviselik (Stark, Baratheon, Lannister, Targaryen, Greyjoy, Martell), a konfliktusok középpontjában a karakterek állnak. Karaktereket mindenki a forduló elején, a toborzás fázisban hozhat játékba a rendelkezésére álló pénzösszegből.
A konfliktusoknak három formája létezik: fegyveres, politikai és hatalmi harc. A karakterek lapjain mindhárom harci formának saját ikonja van, mely azt mutatja, az adott karakter jártas-e (részt vehet-e) a megfelelő harctípusban. Ezenfelül mindegyiküknek van egy meghatározott ereje, ez az érték mutatja meg, mekkora hatásfokkal képes hozzájárulni az illető a csatározáshoz.
Egy játékos a saját körében mindhárom harctípusból indíthat egyet-egyet (több játékos esetén tetszőleges ellenfél ellen), ekkor kijelöli, mely karakterei vesznek részt az aktuális csatában, és ezeket „letérdelteti” (elforgatja). A választott ellenfél saját, az adott harctípusban járatos karaktereivel védekezhet a támadás ellen, amennyiben letérdeltet közülük annyit, hogy az összes erejük meghaladja a támadó karakterek összes erejét.

Mindhárom harctípus alapja ez, sikeres támadás esetén azonban kimenetelük eltérő (ha a védekező fél nyer, egyszerűen csak visszaverte a támadást).
Fegyveres harc esetén a vesztes félnek ki kell választania és meg kell ölnie egy vagy több karakterét.
Politikai harc esetén a vesztesnek véletlenszerűen el kell dobnia lapokat a kezéből.
Hatalmi harc esetén a győztes támadó egy vagy több hatalompont-jelzőt vesz el közvetlenül a legyőzöttől, és saját hatalompontjait gyarapítja vele.
A harci stratégia arra a klasszikus dilemmára épül, hogy ha az ember beforgatja támadni a karaktereit, nem lesz kivel védekeznie, amikor az ellenfélen a támadás sora; ez különösen 3 vagy több játékos esetén vezet fogcsikorgató döntéshelyzetekhez. A játékot ugyanis nem csak két személyre szabták, remekül működik 3 vagy 4 játékossal is, ennél több esetén azért már eléggé el tud húzódni egy parti, és elég nehéz annyi felé koncentrálni.

A játékban persze nagy szerep jut a többi laptípusnak is. A helyszínek az aranybevétel növelésétől kezdve a harcokban való aktív részvételig (pl. a Greyjoyok hadihajói) sok szerepet játszhatnak, általában állandó támaszt nyújtanak házuknak. Más lapok karakterekhez csatolhatóak, ezáltal juthatnak például fegyverekhez, rangokhoz, jártasságokhoz. Az események meglepetésként játszhatóak ki azonnali hatással.
És akkor még nem említettem a cselekménylapokat, amik a játék talán legszimpatikusabb ötletét jelentik. Minden játékosnak össze kell állítania egy saját, külön cselekménypaklit, úgy, hogy pontosan 7 különböző cselekménylapból álljon. Ezek közül aztán mindenkinek választania kell egyet minden forduló elején, ami jelentősen befolyásolja a játékos adott fordulóra vonatkozó taktikáját, mert az esetleges egyéb hatásokon kívül ezen szerepel az, hogy az adott fordulóban hány aranyat költhet el (a megmaradt aranyakat nem lehet átvinni következő fordulókra), mekkora lesz a kezdeményezése (a kezdeményezés nyertese szabhatja meg, melyik játékos cselekedjen először a fordulóban) illetve az ún. követelés érték, ami megmutatja, mekkora sebet ejt ebben a fordulóban a játékos az ellenfelein, ha támadóként harcot nyer ellenük (hány karaktert kell megölnie a vesztesnek, hány lapot kell eldobnia illetve hány hatalompontot kell átadnia). A kiválasztott cselekménylapot aztán nem használhatod fel újra, amíg mind a 7 cselekménylapod ki nem játszottad.

Sok egyéb apró szabály egészíti ki a fent vázoltakat, melyek közül talán említésre méltó, mint az egyik jelentős hatalompont forrás, a „hírneves” kulcsszó: az ezzel rendelkező karakterek, ha részt vesznek egy nyertes csatában, saját hatalompontokkal gyarapodnak, amelyek beszámítanak ugyan a házuk hatalompontjai közé a győzelem szempontjából, de ha esetleg meg találnak halni, a rajtuk gyűjtögetett hatalompontoktól is búcsút kell vennie gazdájuknak.
Vagy ott van például az ellenállás nélküli harcok esete, mely azt írja elő, hogy ha egy harcban a védekező egyetlen karakterét sem térdelteti le, akkor a támadó egy grátisz hatalomponttal gazdagodik – ezzel is külön izzadságcseppeket csalva a védekező homlokára, akinek alkalmasint arról kell döntenie, egy kilátástalan harcba elküldje-e azért valamelyik karakterét, csak amiatt, hogy a támadó ne jusson potya hatalomponthoz.
És hogy ne legyen olyan egyszerű az élet, a forduló végén, az uralmi fázisban, akinek az állva maradt karaktereinek összes ereje a legnagyobb, szintén kap egy hatalompontot.
Ezen felül a kedvenc újításom a Tél korszaka kiadásban az ún. Végzetsújtotta lapok bevezetése. Ez csupán egy új ikon, amellyel a különösen erős lapok rendelkeznek – azonban amint halott lapjaid közé kerül az ötödik ilyen lap, azonnal elveszíted a játékot. Ezzel remekül elejét vették annak, hogy az emberek csupa nagyon erős lappal tömjék tele a paklijukat. Jobban észnél kell lenni a pakliösszeállítás során, és több esélye van egy kisebb gyűjteményből összeállított paklinak is a veteránok ellen. Szerintem minden CCG-be kéne valami ilyesmi.

Az egyes házak nagyon kiegyensúlyozottak, és mindegyiknek megvan a maga egyedi hangulatú koncepciója, amit persze aztán még lehet további kombókkal, semleges lapokkal, szövetségekkel illetve más hátterekkel komplikálni. Például a Lannisterek különösen járatosak a politika rejtelmeiben és a bőrük alatt is pénz van, a Targaryenek varázslatos sárkányaikkal dicsekedhetnek, a Martellek erőssége pedig a trükkös csapdák állításában rejlik, amelyekkel látszólag gyenge pozícióból tudnak hatalmasat sózni óvatlan támadójukra.
Valamint gyakran a semleges lapok köré is remek paklit lehet építeni. Ebben a kiadásban az Éjszakai őrség és a Falon túli vadak képviseltetik magukat figyelemreméltó lapokkal a semlegesek színeiben, de korábban találkozhattunk például az egymást erősítő Freyekkel és különösen aljas képességgel rendelkező házfőjükkel, vagy Beric Dondarrion Zászlók nélküli testvériségének tagjaival.

Hadd ejtsek néhány szót a játék egyes kiadásairól is. Először 2002-ben rukkolt elő a Game of Thrones CCG-vel a Fantasy Flight, rögtön be is söpörve vele, majd egy évvel később a második alapszettel is az Origins Awardot. Azóta minden évben megjelenik egy új alapszett (új „kiadás”), amit abban az évben két további kisebb kiegészítő követ.
Ezek az egyes alapszettek ugyan jórészt vadonatúj lapokat tartalmaznak, mégis úgy vannak kitalálva, hogy önmagukban játszhatóak legyenek korábbi kiadásokkal nem rendelkező játékosok számára is. Valamint a regények rajongói kedvéért a főbb szereplők minden kiadásban visszatérnek, új illusztrációval, új képességgel, új változatban, így senkinek sem kell attól tartania, hogy neki nem lesz pl. Eddard Starkja, ha csak most száll be a játékba.

Érdemes még megemlíteni, hogy sok gyűjtögetős kártyajátékkal szemben a Trónok harcából hiányoznak az afféle aljas, pénzéhes húzások, mint például az ultraritka vagy „foil” lapok – egy kis utánajárással, cserélgetéssel, netántán e-bayezessel az ember (a műfajhoz képest) korrekt áron össze tudja gyűjteni az álompakliját. Összességében nézve az az érzésem, a játék készítői ebből és más szempontokból is sokkal emberibben, érettebb hozzáállással kezelik a játékosokat más CCG-k „kizsákmányolandó pénzeszsák” játékosképéhez képest.

Részemről remélem, a heteken belül megjelenő játék itthon is sikeres lesz. A Delta Vision a kiegészítők magyar kiadását is tervezi, csakúgy, mint versenyek szervezését, honlapjukról letölthető lesz majd a játék teljes szabálykönyve, valamint a hivatalos FAQ magyar verziója is. Bízom benne, hogy a Trónok harca CCG itthon is könnyen elterjed, hiszen két alappaklival már kipróbálható a játék, a játékélmény pedig önmagáért beszél.

Fórum: https://lfg.hu/forum/index.php/topic/4093-
Hivatalos site: http://www.agameofthrones.com
Angol nyelvű szabálykönyv: http://www.agameofthrones.com/support/1698.pdf

Utolsó hozzászólások   [Ugrás a fórumhoz]

    morbiczer

    2005-09-21 13:18:34

    Sajnos még nincs pontos megjelenési dátum. A nyomtatást az amerikai cég intézi, ennek függvényében a végső megjelenés az ő kezükben van. Az amerikai kiadásra azt mondták, hogy legkésőbb a jövő héten ki fog jönni. Mivel szerintem a magyar és az angol nyelvű lapokat egyszerre nyomják (Belgiumban), ezért akkor valószínűleg jövő héten már hozzánk is megérkezik. De ez csak az én okoskodásom, pontosat talán még a DV se tud, mert ez a rész nem rajtuk múlik.

     

    A játék szerintem minden ilyen jellegű dologgal foglalkozó helyen elérhető lesz az országban, de mondjuk a pesti Camelotban és egyáb, a DV-hez tartozó boltokban biztos. (Legalábbis én úgy tudom, hogy vannak a DV-nek boltjai vidéken.)

     

    Az árral kapcsolatban még nem tudtak semmi konkrétumot se mondani, amikor legutóbb kérdeztem az illetékeseket.



    Petikek

    2005-09-21 18:20:34

    delta visionos haverom okt 11-dike körülre mondta.



    PaYa

    2005-09-22 13:35:22

    Beszerzéshez: A Game of thrones CCG angol nyelvű változata már beszerezhető nálunk (www.compaya.hu), és amint pontos infókat lehet tudni a magyar kiadásról, természetesen az is egyből fel fog kerülni.



    Vendég wayne

    2005-09-22 20:13:13

    Én a fehérvári Sárkánytűzben kérdeztem ott azt mondták, hogy 3000 Ft körül lesz az alap pakli és 1000 Ft körül a kiegészítő.



    morbiczer

    2005-09-25 22:04:44

    Felkerült a DV honlapjára az új szabálykönyv magyarul: http://www.deltavision.hu/letoltes/gotw_rules_hun.pdf

     

    Meg egy cik a játékról: http://deltavision.hu/index.php?cikk=721

    (Ezt ne nagyon kritizáljátok, mert én írtam :) ).




belépés jelentkezz be    

Back to top button