Coyote – vadnyugati szerepjáték

Címkék

Megjegyzés: Mivel többen is vállalkoztak rá, hogy kritikát írnak a Coyote szerepjátékról, és mindegyik kellõ alapossággal vette szemügyre a kiadványt, úgy gondoltuk, mindkettõ érdekes lehet az olvasók számára.

Valamikor régen, amikor még több volt bennem a lelkesedés és kevesebb a cinizmus, ígéretet tettem magamnak, hogy minden hazai fejlesztésû szerepjáték alapkönyvét megveszem és elolvasom. Akkoriban a jó emlékezetû de talán nem kimondottan hibátlan (khm, khm) Harc és Varázslat és a kevésbé jó emlékezetû, de a Harc és Varázslatnál azért jobb „nagy zöld” alkotta gyûjteményem gerincét. Azóta sok víz lefolyt a Dunán, de a szokás megmaradt: felkerült a polcomra a szétesõs Armageddon, a bájosan ostoba Auvron, a „szép, de…” Codex, a Gallia, a feledhetõ és unalmas Requiem… meg talán volt még egy-kettõ, amit most kifelejtettem. De biztosan megvannak valahol. Jelenlegi áldozatunk, a Coyote is valahogy így került hozzám, és nem sajnálom a rá elköltött 1500 forintot. Ha ugyanis ekkora terjedelemben és ilyen áron egy jó játék jelenik meg, akkor mindenképpen érdemes támogatni, ellenkezõ esetben pedig csak 1500 forintom veszett pocsékba.

A Coyote érdekes próbálkozás a hazai szerepjátékpiacon. Becses elõdjei szinte kivétel nélkül a hosszútávú piaci jelenlétre berendezkedve láttak napvilágot, majd tûntek el idejük lejártával ilyenolyan süllyesztõkben. Az ideálkép a Nagy, Keményfedelû és Gazdagon Illusztrált, emellett Egész Estét Betöltõ szerepjáték volt, elfeledkezve arról, hogy egy nem túlságosan nagy piacon elég nehéz olcsón jó külcsínt produkálni, fõleg akkor, ha a beste közremûködõk pénzt szeretnének a munkájukért. Hogy mást ne mondjak, az egyik legsikeresebb hazai játék hosszútávú sikerében nem lehetett utolsó szempont az õt kiadó vállalkozáskör gavalléros fizetési morálja – de holtakról vagy jót, vagy semmit.

A Coyote nem hasonlítható össze ezekkel a könyvekkel. Már csak azért sem, mert alighanem azért olyan, amilyen, mert a kiadó Delta Vision tanult a korábbi hibákból. Elõre le kell szögeznünk: ahogy helyes útból, úgy hibákból is nagyon sokféle lehetséges. Másrészt viszont ha nem az a cél, hogy a játék meghódítsa a hazai szerepjátékos társadalmat, hanem mondjuk az, hogy fogyjon el belõle X darab, fedezze a költségeket és minimális profitot termeljen, akkor a siker mindjárt közelebbinek tûnik. Így aztán nem véletlen a kis méret (oldalszámában és alakjában is kb. a régi lapozgatós könyvekre hajaz), a szerényebb, de funkcionális belsõ illusztrációs anyag és az egyszerûbb koncepció: a Coyote feladata megjelenési lehetõséget biztosítani egy lelkes fejlesztõnek (Király Tibornak hívják – állítólag õ látható a könyv borítóján) és óvatosan fölmérni a piacot, hátha van kereslet kicsi, olcsón kiadott játékokra. Ennek megfelelõen ez a kritika is úgy készült, hogy félretettem egy kicsit a kritikusi kekec szellemet és inkább a pozitív oldalról néztem meg magamnak az alapkönyvet – amennyire lehetett.

A mûfaj a vadnyugat. Ezt a szerepjátékra rendkívül alkalmas (és azok világképéhez sok tekintetben erõsen hozzájáruló) környezetet eddig aránylag kevés játék járta körül – igazából jelen pillanatban csak az õsöreg Boot Hill, az újabb Dust Devils és a horrorral erõsen megbolondított Deadlands jut eszembe. Pedig nem akármilyen hagyományról van ám szó: Sergio Leone szûkszavú, összehúzott szemû gyilkosai, a poros puszták szabad cowboyai (legyen szó az idealizált eszményrõl vagy a jóval véresebb valóságról), vagy az ifjúsági regények indiánjai mind-mind játékra érdemesek, akár külön-külön, akár együttesen. A földolgozás elõtt véleményem szerint két akadály áll: az egyik az, hogy a western csillaga régóta leáldozott (Amerikában már az ötvenes években, Európában harminc évvel késõbb), a másik viszont inkább ahhoz köthetõ, hogy a vadnyugati mítosz játékos földolgozása komoly nehézségekbe ütközik. Bár a lefestett kor alapja történelmi, maga a mítosz nem az. A coltjukat forgató revolverhõsök éppen annyira a valóságtól elrugaszkodott alakok, mint a mondabéli Artúr király és lovagjai.

Ez cseppet sem mellékes kérdés, s igen kényes csapdát rejt. A józan ész – mai korunkból vett közkézen forgó tudással megtámogatva – olyan ismeretekkel rendelkezik, amelyek teljesen magától értetõdõk, ám a vadnyugati filmekben bizony nem érvényesülnek maradéktalanul. Példának okáért evidens, hogy a pisztolylövés mindenkire egyformán halálos, de a filmekben azért sokkal nagyobb számban hullottak a névtelen mexikóiak, mint a pozitív vagy negatív fõszereplõk – egészen az olyan szürreálisan elszállt jelenetekig, mint a Wild Bunch lezárása.

Van egy olyan érzésem, hogy a Coyote elkészítése során ez a kérdés nem merült föl az íróban; vagy ha fölmerült, nem szánt rá sok figyelmet. Sõt, még a szabályokon túl is kitûnik valamiféle átgondolatlanság és következetlenség, ami egészen különös aránytalanságokhoz vezet. Vegyük például a háttéranyagok megoszlását. Tizenegy, képekkel alaposan megtûzdelt oldal szól a vadnyugat történetérõl, majd tizennégy csak az indiánokról, és ezzel a miliõ ismertetése le is zárul. Elvileg persze elég lett volna pár hangulatteremtõ bekezdés után a hozzáférhetõ szakirodalom/filmek felé terelni a vevõt (netán inkább arra koncentrálni, hogyan teremtsünk vadnyugati hangulatot), csakhogy akkor minek a tizennégy oldal az indián törzsekrõl? Még azt sem mondhatnánk, hogy indiánközpontú a játék (mint a nyitónovellából vagy egyes, az indián spiritualitásra vonatkozó utalásból gondolhatnánk): a karakteralkotás elsõsorban a fehérekre van kihegyezve.

Hasonlóan problémás maga a rendszer. Az elõbbiekben már emlegettem néhányat a designer elõtt álló akadályokból, s az az érzésem, a Coyote nem muzsikál kimondottan fényesen ebben a tekintetben. A Boot Hill – legalábbis a második kiadású Boot Hill – például a végletekig leegyszerûsített: összesen tizennégy oldalnyi szabályt tartalmaz, és azok többé-kevésbé mûködõképesek is. A Dust Devils is elég tömör: itt nem a hagyományos kalandfilmes akción, hanem a karakterek és az õket kísértõ Végzet konfliktusán van a hangsúly, s a szabályok is inkább erre a területre koncentrálnak. Mindkettõre igaz azonban: módszeresen megtervezett rendszerek.

A Coyote tökéletesen illeszkedik a hazai szerepjátékos fejlõdéstörténethez. Elemeit innen-onnan szedte össze komoly, látható koncepció nélkül. (Az, hogy „a játékban akár egyetlen harci találatkor lehet halálos sebet okozni”, még nem az: ezt a problémakört valamikor a hetvenes évek végén beazonosították, körbejárták és különféle módon kezelték – beleértve annak elfogadását, hogy ez nem feltétlenül erény.) Vannak tehát alapértékek, képzettségek és elõnyök-hátrányok, vannak a d20 mentõdobásainak megfeleltethetõ „adottságok” (Hidegvér, Megérzés, Szerencse), s így tovább.

A játék alapját a széles körben elterjedt „kockadobás + módosító VS. célszám” próba képezi, ahol a módosító legtöbbször egy alaptulajdonság és egy képzettség átlaga. Például ha karakterünk, Joe „Bölényfejû” Thornton, szét akarja lõni a rátámadó banditát, ügyességébõl és pisztolyos szakértelmébõl kellene átlagot képeznie, majd ezt összeadni egy hatoldalú kocka dobásával. Mind a képzettségek, mind az alapértékek egy és hat közöttiek. A legtöbb dobás a Coyote rendszerében nyitott dobás. Azaz: ha hatot dobunk, dobhatunk még egy kockával. Ha az új dobás eredménye 5, akkor +1-et, ha 6, akkor +2-t adhatunk hozzá a végeredményhez, míg egyes dobásnál, egy újabb 1-es esetén automatikus a balsiker.

A karakteralkotás aránylag (aránylag!) fájdalommentes, ha eltekintünk az alapkönyv igen különös szervezetlenségétõl – a generálás menetének összegzése a karakteralkotás szabályai közepén helyezkedik el, míg az elõnyök és a hátrányok a harcrendszer után olvashatók. Elsõként meg kell határoznunk a hat alaptulajdonság (Test, Erõ, Ügyesség, Gyorsaság, Intelligencia, Érzékelés) értékét: ez alaphelyzetben három, de tetszés szerint átcsoportosítható, továbbá elosztható még közöttük egy nyitott dobás értéke. Az adottságokra szumma 6 + nyitott dobás jár, a képzettségekre pedig csoportonként ugyanennyi (Ismeretek, Jártasságok és Szakértelmek – ezek között még nem sikerült fölfedeznem az elhatároló tényezõt). A képzettségrendszer barátságosan szimpla, nem megy be az egyes ismeretek részletes kifilézésébe, és ha szükséges, gond nélkül bõvíthetõ. Ha eddig eljutottunk, még hátravan a karakter kicsipkézése: hat szabadon elkölthetõ ponttal rendelkezünk, ami mellé hátrányok vállalásával további hat szerezhetõ. A szabadon elkölthetõ pontokból vásárolható tulajdonság (6 pont), adottság (4 pont), szakértelem (3 pont), életerõ (1 pont – max 6) és a társadalmi helyzetet modellezõ státus (4 pont).

Az életerõ értéke 6 + test + erõ + hidegvér + d6, azaz úgy átlagosan 18-20. Az életerõpontok mellett azonban vannak sebzési szintek (a szokásos – a karcolástól a kritikus állapotig), sõt, a harcrendszer beemeli a játékba a testtájak használatát is, megkülönböztetve a torzót és a végtagokat, s azok különféle sebzettségi fokait. Ez a hármas szisztéma nekem fölöslegesnek tûnik: kettõ még csak-csak, de így együtt nem csupán sok, de kimondottan károsan hat a rendszer érthetõségére (amit ismételten súlyosbít a rossz szerkesztés).

A harcrendszer régi ismerõs: kezdeményezéssel kezdõdik, támadással folytatódik és sebzéssel ér véget. A támadás ereje egyben a sebzésre is befolyással van, amit a védõérték (közelharc esetén ügyesség/gyorsaságpróba, lõfegyveres harc esetén távolságtól függõ fix érték) csökkent: vagyis a támadó- és védõérték különbség felét (lõfegyveres harcban egészét) adjuk hozzá a fegyver alapsebzéséhez. A sebzés elveszett életerõ, állapotváltozás és testtáji sérülés formájában jelentkezik. A szemtõl szembeni párbajokat a rendszer egyszerûen kezeli: hetes célszám elleni hidegvér/megérzéspróba, amely siker esetén plusz reakciómódosítókat kap a karakter a harc elsõ körében.

Hm… igen, és vannak még felszereléslisták (a kilenc oldalból úgy öt jutott a fegyverek szeretetteljes leírására), irányelvek az alkoholhoz és a szerencsejátékokhoz, alapvetõ tanácsok játékosoknak és mesélõknek, egy szimplább mintakaland, állatok statisztikái és hat példakarakter, akik egyenként (kép nélkül) két-két oldalt foglalnak el. Meg karakterlap is.

Amikor összegzést írok a Coyote-ról, minduntalan a következõ szó jut eszembe: „átlagos”. A játékkoncepcióban nincs semmi új, de lehet vele kalandozni a vadnyugaton. A rendszer nem játszhatatlan, ellenben semmi újat nem nyújt, hiszen voltaképpen régi ötletek összefércelt gyûjteménye. A külcsínyen igen sokat ront a szervezetlenség. Bizony nem is olyan könnyû karaktert generálni, ha a releváns szekciók sorrendje majdnem véletlenszerû. A használt terminológia zavaros: a tulajdonságok és az adottságok könnyen összetéveszthetõk; máshol a rendszerbõl hiányzó elemekre hivatkozik a könyv (fizikai érték); megint máshol teljesen értelmetlen okból tétetik különbség az egyes képzettségtípusok között (a kocsihajtás ismeret, a lovaglás viszont jártasság; a kötélhasználat szakértelem, a csapdák ismerete megintcsak ismeret. Javára válik viszont a játéknak az egyszerû karaktergenerálás (azért lenne még rajta mit egyszerûsíteni), meg az, hogy western RPG még nem készült Magyarországon (kérdés persze, mennyire van rá igény – tizenöt éve biztosan lett volna, ma már talán kevésbé). Üdvözlendõ a lelkesedés és a kiadó törekvése: ha a DeltaVízió a továbbiakban is felkarolja a hazai (netán importált) minijátékok ügyét, az mindenképpen dicséretet érdemel. Ennek megfelelõen:

Küllem: (tízes skálán) 5 (lehetõségeihez képest esztétikus, de igen fésületlen)
Tartalom: (tízes skálán) 6 (átlagos, de legalább nem használhatatlan)
Ára: 1490 Ft

Utolsó hozzászólások   [Ugrás a fórumhoz]

    Defekt

    2005-02-07 06:41:06

    Herbie:

     

    Nemtom, csak ugyanarról kettő. :mittomen: Nekem legalábbis sok volt, vagy elég lett volna egy főcím alatt a két ismertető, vagy valami.



    Vendég Anarch

    2005-02-13 16:07:35

    Én tuti ,hogy megveszem a könyvet, bár az is biztos, hogy nem fogok vele túl sokat játszani... A kritika ,meg jó, hangulatos.



    Vendég Eddy Gigant

    2005-05-21 17:25:59

    Hali mindenkinek!

     

    Véleményem a könyvről: Én megvettem, és személyesen Király Tibu is dedikálta a példányomat. :aboci:)))

    Személyesen ismerem Tibit, mondhatnám havernak.

    A kiadvány igaz, hogy a régi lapozgatós kalandkönyveket idézik, de ennek is meg van a maga története. A derék Tibor azt akarta elérni ezzel, hogy mindenki számára elérhető, megfizethető legyen, ellenben a többi szabálykönyvvel, ami kb.: 4 szerese ennek az alapkönyvnek.

    A vadnyugat nekem sem az erősségem, és idáig csak egyszer Coyoteoztam. Sajnos a Western mint olyan elcsépelt műfaj.

    Egy viszont tiszteletreméltó benne. Hogy egy kicsit jobban megismertem az amerikai kontinens őslakosainak (indiánok) kultúráját, és vallását.

    Nem Krisnások voltak. Hitük kb. a mi Őseink vallásával volt azonos, de Ők sem Krisnások voltak. :)

    A nagyrabecsűlt játékostársaimmal azonban mást keztünk az 1D6 rendszerrel.

    Kitaláltuk, hogy rá lehet adni más szerepjátékköntöst pl.: AVP, Fallout stb.

    Tökéletesen lemodellezhetőnek bizonyult vele minden, amit idáig sok, és jóval drágább dobókockával valósíthattunk meg.

    Az 1D6 rendszer egy igazi felhasználóbarát, és játszható megoldás.

    Tökéletesen lehet vele tápmentes storitellert játszani. Nekem tetszett.

    Üdv mindenkinek.

    Köszönöm, hogy szólhattam.

     

    Eddy



    Vendég _balight the light knight (NPC/N

    2008-04-22 21:56:20

    Nagyon jó kritika, elgáboros igényességgel és elgáboros stílussal. grat!




belépés jelentkezz be    

Back to top button