Kegyetlen bánásmód
A Coen-fivérek legújabb filmje első, sőt második pillantásra is teljesen átlagos romantikus vígjátéknak tűnik. Népszerű, első vonalbeli filmsztárok: a szívtipró George Clooney és a fagyos szépség, Catherine Zeta-Jones, a moziplakát és az előzetes is csillogó-villogó, idillikus környezetben játszódó szerelmi történetre utal. Ha azonban tudjuk, hogy a Coen-fivérek előző munkái között olyan klasszikusok szerepelnek, mint a Fargo és A Nagy Lebowski, akkor érdemes felkészülni a legvadabb dolgokra is. Ott van például a teljesen idétlen főcím…
Miles Massey (Clooney) roppant sikeres és roppant gátlástalan válóperes ügyvéd. Az általa kidolgozott Massey-féle házassági szerződés olyannyira kikezdhetetlen, hogy fél évet szentelnek rá a Harvard egyetem jogi karán. A bájgúnár sztárügyvéd a legképtelenebb helyzetekből is sikert kovácsol a tárgyalóteremben: a felszarvazott férj (Geoffrey Rush, fergeteges mellékszerepben) hiába dokumentálja fotókkal, hogy in flagranti kapott felesége ülepen döfte egy trófeával; egy megcsalt feleség hiába rendelkezik videofelvétellel férjéről egy ledér öltözékű bártündér társaságában, Massey sikerre viszi ügyfele érdekeit.
Azonban hiába gazdag és sikeres, felettese, az alagsorban tenyésző, antikvitásoktól túlzsúfolt szobájában trónoló félig gép, szörcsögő, vinnyogó matuzsálem, Herb Myerson hiába dicséri meg, amiért patinás ügyvédi irodájának példaképeként sokat hoz a konyhára, Massey már unja a pereket, nem kihívás neki vert helyzetből fordítania, ha úgyis peren kívül egyeznek meg a vitás felek. Új izgalmakat keres, de ekkora siker és ennyi pénz után már egyre kevesebb dolog hozza lázba. Mígnem egy nap feltűnik az irodájában a vagyonvadász Marilyn (Zeta-Jones), akit először le kell győznie a tárgyalóteremben, majd új vőlegényével éppen nála jelentkezik a híres Massey-szerződésért. Massey pedig úgy érzi, egyre inkább belebolondul ebbe a roppant vonzó, végtelenül kiismerhetetlen, de éppen ezért kihívást jelentő, hűvös nőszemélybe.
A film történetében egészen elenyésző újdonsággal találkozhatunk – valóban, csak a nonszensz perek és nonszensz végkifejletük jelent változást a sablon romantikus komédiákhoz képest -, de az ördög, mint mindig, a részletekben lakozik. Coenék világát bizarr mellékszereplők, az átlagostól messze eltérő főszereplők, idétlen csetlés-botlások és abszurd helyzetek töltik meg. Ezek a romantikus vígjátékokba látszólag egyáltalán nem illő jelenetek adnak egyedi ízt az amúgy blődli történetnek, köztük is leginkább Massey és Marilyn vegasi vacsorája, ami alatt virágnyelven olyan verbális pengeváltás zajlik, hogy nézni is tereh… Asztmás Joe karaktere pedig még a vén Myerson jeleneteit is felülmúlja.
Intolerable Cruelty; 2003. gyártó: Universal Pictures forgalmazó: UIP Duna Film bemutató: 2003. október 23. rendezte: Joel és Ethan Coen forgatókönyv: Robert Ramsey, Matthew Stone, Joel és Ethan Coen fényképezte: Roger Deakins zene: Carter Burwell 100 perc szereplők: |
Rikító, élénk színek, lehetetlenül berendezett, pazar villák töltik be a vásznat, ami meglehetősen szokatlan a Coen-fivérektől, akik A Hudsucker proxy óta nem készítettek ennyire mesebeli hatást keltő, gazdagon díszített filmet, amiben állandó operatőrük (a zseniális Roger Deakins) ennyit tobzódhatott a fényekben, és a jóképű/csinos főszereplőkben. Clooney már nem először forgatott Coenékkel, és dicséretes öniróniáról téve tanúbizonyságot, ezúttal is kifigurázza szépfiú imázsát: Massey megszállottan fehéríti és lépten-nyomon vizsgálgatja hibátlan fogsorát. (Az Ó, testvér, merre visz utad? című filmben pedig a frizurájára ügyelt kínosan, állandóan pomádét kent rá és hajhálóval aludt.)
Ahhoz, hogy a film egyáltalán működhessen, a rendezőknek nem csak olyan színészekre van szükségük, akik hajlandóak saját magukat is kiparodizálni és kellő humorérzékkel rendelkeznek, hanem megfelelő mellékszereplő gárdára, akik lépten-nyomon kizökkentik medréből a szokványosnak tűnő szerelmi történetet, valamint magabiztos rendezésre és nem utolsósorban színészvezetésre. A Coen-fivérek mércéjével mérve a Kegyetlen bánásmód mégis messze elmarad a Fargo, vagy A Nagy Lebowski színvonalától, de az elmúlt idők romantikus filmjeinek görbe tükröt állító alkotás (pl. a kifacsart „a szerelem…jó” c. monológ) üdítően hat a sablonokba belefásult (és kellően pihent) elmékre.
Herbie
2003-11-12 13:16:09(névjegy javítva; a felelősöket kirúgtuk )
Vendég Svindler
2003-11-12 13:16:17Meg nem lattam, de meg ha nem is lenne igazi Coen film, azt is megbocsatanam nekik. Azoknak akik olyan filmeket csinaltak mint a Hudsucker Proxy, a Frago vagy a Nagy Lebowski en mar mindent elnezek. Nalam bizonyitottak.
Vendég Venefius
2003-11-13 11:24:55Coenék,Clooney.....
Akármennyire is szar a történet és akármennyire is csöpögős,ez a két vezetéknév magáért beszél,nem kell több,tetszeni fog:)
Fargo és Big Lebowski überklasszikusok.....ooopsz,ki ne hagyjam az O Brother! Where Art Thou-t,az a film egy kész csoda:)
diandra
2003-11-13 11:41:42Képviselném az ellentábort : számomra ez a film az utóbbi idők legrosszabbja volt. Hosszú, unalmas, fárasztó poénokkal, életszerűtlen helyzetekkel, logikátlan és értelmetlen történettel. Csak a kivételes önuralmamnak köszönhetően tudtam végigülni... Hiába, nagyon különbözőek az emberi ízlések.
bad_angel
2003-11-14 09:19:53Annyiban értek egyet a kritikával, hogy tényleg kifacsart helyszínek vannak benne, szín és tárgy orgia, nem zavaróan, a karakterek se rosszak, de ezek sem képesek velem feledtetni a film alapsztoriának bárgyúságát (ráadásul a poénok se nagy durranások szvsz), és nem emelik fel a nagy filmek közé szvsz. A másik Clooney+Coen filmnek, mi a magyar címe?