Interjú Stephanie Pui-mun Law-al

Címkék

(Az interjút készítette: Lipták László
Fordította: powerage)

** Mesélnél egy kicsit magadról?

A családom Hongkongból származik, bár én már New Yorkban születtem és az életem nagy részét Kaliforniában töltöttem. Évekig számítógép-programozóként dolgoztam, a festészet amolyan mellékmunka volt egészen addig, amíg nem éreztem biztosan, hogy kész vagyok a váltáshoz, körülbelül három és fél évvel később.

** Részt vettél valamilyen művészeti képzésen? Ki vezetett be a hivatásos rajzolók világába?

Az iskolában, ahova jártam csak egy modern képzőművészetek program volt, amely nagyon különbözött egy gyakorlati képzéstől. Ez inkább egy módszertani képzés volt arról, hogyan értelmezzük a művészetet, és inkább a koncepcióról szólt, mint a megvalósításról. Az a fajta munka, amelyet jelenleg csinálok, meglehetősen lenézett volt, így csak magamra számíthattam a technikai tudás fejlesztésében, vagy abban, hogy milyen jellegű munkát akarok csinálni. Nem hiszem, hogy volt valaki is, aki bevezetett a hivatásos rajzolók közé. Ez inkább olyasmi volt, amit már gyerekkorom óta szerettem volna, de szinte mindenki megpróbált lebeszélni róla azzal, hogy az egyetlen életmód, amit ezzel elérhetek az éhező művészé!

** Mikor kezdtél hivatásszerűen dolgozni és mi a véleményed róla? Maradt elég időd a személyes munkákra?

Ahogy mondtam, ezt egy ideig mellékfoglalkozásként űztem, és az első néhány évben elég nehezen tudtam volna megélni belőle! Az Internet és a lehetőség, hogy legyen egy saját online boltom, jelentette a nagy változást. Ennek a segítségével képes vagyok közvetlenül elérni a közönségemet, legyenek azok művészeti vezetők vagy vásárlók. Úgy 2000 közepén kezdtem el főállású rajzolóként dolgozni és sohasem bántam meg a dolgot. Mivel az üzletem nagy része a munkáim reprodukcióinak eladásából származik, elég sok időm van a személyes munkákra. Az időm körülbelül felében dolgozom megbízásokon, a maradékban a saját képzeletem alapján.

** Melyek azok a területek, amelyen úgy gondolod, hogy fejlődnöd kellen? Mik a terveid a munkáid jövőjére nézve?

Szeretnék egy kicsit lazítani a merevségen, amit néha a képeimre erőltetek. Nagyon nehéz, hogy láttassam a lazaságot és a mozdulatokat.

** Milyen kiadóknak dolgoztál és milyen feladatokon?

Ez elég hosszú lista. Mondok párat közülük.

HarperCollins Australia – könyvborítók jó néhány fantasy trilógiához
Harlequin Enterprises – szintén könyvborítók
Cricket and Cicada Magazines – illusztrációk történetekhez és versekhez
Wizards of the Coast – Magic lapok és Forgotten Realms illusztrációk
Alderac Entertainment Group – Legend of Five Rings és Warlord kártyákhoz rajzok
Green Ronin Games – borítók és belső illusztrációk a d20 játékaik jó részéhez
Jó néhány másik játékkiadónak is dolgoztam, ez amolyan minta az ügyfeleim közül.

** Melyik a kedvenc alkotásod?

Igazából ez elég sokat változik. Általában ez valamelyik a legújabbak közül, és ahogy fejlődök, mindig változik az aktuális kedvenc. A jelenlegi a Green Ronin Games egyik új d20 játékához készült, de még nem mutathatom meg, mivel a játékot még nem jelentették be.

** A jövedelmed nagy része a rajzaidból származik, szóval a kiadóval kötött szerződések feltételei fontosak lehetnek. Milyenek az egyes kiadókkal való tapasztalataid? Kik bizonyultak jó partnereknek, és kikkel nehéz együtt dolgozni? Milyen kiadók fizetnek jobban, meg lehet-e élni a fantasy képekből? Mennyire kötik meg a kezed a kiadók, amikor a kép elrendezéséről és témájáról van szó, vagy ez kiadófüggő?

Szerencsém volt a kiadókkal, akikkel dolgozom. Eddig csak egyszer égettem meg igazán magam, amikor az egyik cég tönkrement és nem fizette ki a rajzolók nagy részét, akik már hónapokkal korábban elküldték a munkáikat. De az esetek nagy részében rendben mentek a dolgok. Azokat a munkákat kedvelem leginkább, ahol a leginkább szabad kezet kapok abban, hogyan kezeljem a témát. Nem baj, ha részletes leírásokat kapok, hogy mi alapján induljak el, de szeretem kipróbálni, hogy hová vagyok képes eljutni ezeken felül. A rajzoló szabadsága teljesen a kiadótól függ, sőt kiadón belül is változik az adott művészeti vezetőtől függően.

** Itt Magyarországon a Wizard of the Coast kiadványai nagyon népszerűek. Mesélj valamit a WotC-vel való munkáidról! Milyen kiadványaikban vettél részt, mint készítő? Ha jól tudom, a Magic: the Gathering kártyajátékhoz is rajzoltál. Mit várt el tőled a kiadó? Szabad kezet kaptál vagy konkrét utasításokat?

Nem dolgoztam velük túl sokat – néhány Magic kártyalapot, valamint belső illusztrációkat készítettem a Forgotten Realms RPG-hez. Mindkét ottani művészeti igazgatót kedveltem, akikkel ott együtt dolgoztam. A Magic lapokhoz többnyire egysoros leírásokat kaptam és engedték, hogy rajzoljak, amit akarok, bár ha valamilyen különleges szereplő volt a kártyán, stílus-útmutatókat kellett követnünk, hogy az adott figura hasonlítson a korábban megrajzolt változataihoz.

** Mi a véleményed általában a festészetről valamint a fantasy festészetről? Milyen a megítélése a fantasy műfajnak, elfogadott, vagy kívülállónak számító műfaj?

Hát, az egyetemi évek alatt tapasztaltam, hogy a fantasy festészet, de még a tematikus festészet sem igazán elfogadott a mai művészi világban. Nem aggasztom magam emiatt, továbbra is tudom értékelni a szépművészetet és a fantasy alkotásokat. Élvezem, amit csinálok, és véleményem szerint végül is nem az számít, hogy az elkészült alkotást milyen célra készítették, hanem az, hogy a készítő mennyire élvezte az alkotás folyamatát.

** Milyen művészeti trendek és stílusok hatnak rád leginkább?

Legnagyobbrészt a korábbi művészeti mozgalmak, mint a szürrealisták, az art nouveau, a viktoriánus tündérfestők… Azt hiszem, hogy a mai modern trendekhez a szimbolisták a legközelebbiek.

** Mondanál néhányat a kedvenc, vagy számodra legnagyobb hatású művészek közül?

Rengeteg inspiráló művész van. Daniel Merriam volt az, aki miatt elkezdtem vízfestékkel dolgozni. Alphonse Mucha azzal a klasszikus art nouveau stílussal. John Singer Sargent, Andrew Wyeth, Michael Parkes… Ez csak néhányuk.

** Milyen valós életbeli dolgok inspirálják a munkáidat (zene, helyek, kultúrák, stb.)?

A mitológia, tündérmesék és a folklór nagyszerű inspirációk számomra. Ha egy idegen országba utazom, mindig olyan történeteket keresek ott, amelyek képeket ébresztenek a képzeletemben. Szeretem a természet geometriáját és folyását is – ahogy egy tölgyfaág csavarodik, vagy ahogy a napfény keresztültör a lombokon. Ezek a dolgok mind képekhez adnak ötletet.

** Mondanál néhányat a kedvenc fantasy vagy sci-fi könyveidből és filmjeidből, illetve arról, milyen gyakran találkozol ezekkel?

Fiatalabb korokban elég sok fantasyt olvastam, de mostanában egyre inkább a tudományos fantasztikum felé kezdek fordulni. A jelenlegi kedvenceim Orson Scott Card, Sheri S. Tepper, Isaac Asimov, Fank Herbert.

** Játszol szerepjátékokkal? Vannak kedvenceid?

Igazság szerint nem nagyon játszom. Legutoljára tíz évvel ezelőtt játszottam szerepjátékot. A Legend of Five Rings művészeti igazgatója megígérte, hogy egy találkozón leül velem és megtanít játszani, mert idáig még a kártyajátékokkal sem játszottam!

** Milyen eszközöket használsz a munkádhoz? Mik a kedvenc színeid és színsémáid és hogyan használod őket a hangulat megteremtéséhez? Tapasztalatod szerint a vízfesték viselkedése és színei miben különböznek a többi anyagtól, mik a gyengéi és erősségei? Milyen ecsetet használsz? Milyen papírt találtál a legjobbnak a vízfestékhez?

Mostanában vízfestéket, vagy a fekete-fehér munkákhoz csak ceruzát használok. Elég sokat használtam a vízfestéket, vagy öt évig, és csak mostanában kezdtem el újra megtanulni élvezni a szürkeárnyalatos munkákat. Mikor színesben dolgozom, a komplementer színeket szeretem használni – például a kék/narancssárga, vörös/zöld, sárga/bíbor. Az egyiket a háttér, a másikat az előtér elemeihez használom, ami segít, hogy az ábrázolt dolgok feltűnőek legyenek a néző számára. Főleg azért szeretem a vízfestéket, mert sok vékony réteggel dolgozhatok és növelhetem a színek intenzitását. Mire befejezed a munkát, a kép mintha ragyogna a számtalan rétegtől. Ami az ecseteket illeti – hát általában azt használom, ami le van értékelve! Eddig még nem találtam olyat, ami annyira tetszene, hogy rendszeresen használjam. Ami viszont a papírt illeti, csak a Strathmore könnyű rajzlapokra dolgozok. Ragyogóvá teszi a színeket, és lehetővé teszi a rétegek felhordását, anélkül, hogy meggörbülne vagy elvékonyodna.

** Mi a véleményed a digitális rajztechnikákról, szerinted képesek lesznek/le fogják-e váltani a hagyományos festészetet? Ha alkalmazol ilyesmit, milyen szoftvereket használsz?

Nem hiszem, hogy valaha is leváltják a hagyományos festészetet, mert az emberek mindig akarni fognak valami eredetit és egyénit, amit a falukra akaszthatnak. Bár egy digitális kép gyönyörű lehet, nem kézzelfogható dolog, a nyomtatott változatnak pedig nincs meg az egyéni érzése. Ugyanígy, szerintem az elektronikus könyvek sohasem váltják fel a hagyományos könyveket. Mindig is szeretnénk olyan dolgokat, amiket birtokolhatunk, és a kezünkben tarthatunk. Ezzel együtt szeretek számítógéppel dolgozni, teljesen különbözik a hagyományos eszközöktől. A digitális munkáimhoz Photoshopot használok.

** Hogyan osztod be az idődet? Általában mennyit fordítasz a festésre?

A munkahetem nagy részében festek. A pénteki napok felét hagyom arra, hogy lerendezzem a papírmunkát és postára adjam a rendeléseket.

** Általában hol kezded a képen való munkát, és mennyi időt fordítasz az egyes munkafázisokra? Melyek számodra a legkedvesebb részei a munkának? Melyek a kedvenc témáid és miért?

A vázlatokkal kezdek. Általában két vagy három vázlatot készítek egy festményhez, hogy megtaláljam a hangulatot, amit keresek. Néha előfordul, hogy egy „elvetett” vázlatot használok egy korábbi munkából, mert maga a vázlat jó volt, csak nem az, amit a korábbi rajznál akartam megvalósítani. Ezután átmásolom ezt a rajztáblára, és a részletek kidolgozásával foglalkozom. Ezután kezdődik a festés. Igazából sohasem mértem, mi meddig tart, szóval erről nem tudok nyilatkozni, de a festés tart legtovább, ami néhánytól az ötven óráig is tarthat, a kép méretétől függően.

** A képeid nagyon részletgazdagok! Egy idő után nem válik ez unalmassá? Sok színt használsz, és sok alakot szerepeltetsz a képeiden. Nem félsz attól, hogy túlzsúfoltak lesznek a festmények? Melyek a fő elemek és részletek, amelyek egyben tartják, és keretet adnak a képnek?

Nem, egyáltalán nem unok bele, sőt, a részletek azok, amik fenntartják az érdeklődésemet. Amikor elkészítem a vázlatot, ez az ezernyi részlet nincs ott. Menet közben dolgozom ki őket, és néha számomra is meglepetések. Mindig próbálom megőrizni a munka fő „folyását”. Figyelek arra, hogy olyan kompozíciók készítsek, amely végigvezeti a szemet az egész képen, és amely remélhetőleg egységes egészt alkot.

** Hogyan látod a világot, amelyet a kép festése közben hozol létre? Az egész történetét látod a képnek és készítesz belőle kompozíciót, vagy csak egy pillanat megragadására törekszel? Mi a szándékod a képed beállításával – a teljes hatás számít, vagy a szereplők motivációi és cselekedetei hozzák létre a kép részleteit?

Igazából a kettő együtt. Megpróbálok adni valamit a szemnek, ami azonnal megragadja a nézőt. Ez lehet a szín vagy a kompozíció. De ami közelebb vonzza a szemlélőt és megragadja a figyelmét, azok a részletek és a kép apró részleteinek kölcsönhatásai.

** Milyen tanácsot adnál az éppen most kezdő rajzolóknak?

Az, hogy kitartás kötelező. És abban is biztos vagyok, hogyha egy művész AKAR is művész lenni, és a tehetsége is megvan hozzá, akkor sikerülhet neki azzá válnia.

(fordította: Attila)

Utolsó hozzászólások   [Ugrás a fórumhoz]

    Raffy4

    2003-10-06 04:55:53

    Szeretünk, Stephanie!

    Apropó, valaki igazán küldhetne nekem 5000 dollárt, hogy megvehessem a Seeking the Moth Queen-t....

    :D



    Vendég shtoopid

    2003-10-07 06:24:33

    Nagyon szep. A kepek es a link miatt mar megerte.



    edem

    2003-10-08 06:28:12 :D mondtam már, hogy DiTerlizzi mellett Stephanie képei a kedvenceim? :) (A triumvirátus harmadik tagja SaDE, ez itt a reklám helye... :) )


belépés jelentkezz be    

Back to top button