II. RPG.HU Találkozó + a szerepjátékról általában

Címkék

II. RPG.HU Szerepjátékos Találkozó és Vásár, valamint a szerepjátékról általában
(Budapest, 2003. március 1-2)

Sötét éjszaka van. Minden idegenül és nyugtalanítóan csendes. Mintha egy lepel elrejtené a nagyváros szokásos éjszakai neszeit. Megszaporázzátok lépteiteket. Még sosem tűnt ilyen távolinak a lokál. Árnyak százai táncolnak köröttetek, a hideg egyre mélyebben hatol csontjaitokig. Derengve feltűnik az ismerős neonfényű cégér: Suc ubus Cl b. A máskor oly feltűnően hiányzó betűk a biztonság és az otthon érzetével töltenek el benneteket. A neon bevilágít egy rövid utcaszakaszt. Az első saroknál egy mozdulatlan ember fekszik. Egyikőtök lassan odamerészkedik. Egy fiatal lány az, arca sápadt, szeme résnyire nyitva. „Megtámadtak”- rebegi halkan.
Mit teszel most?
– hallatszik a kalandmester ellentmondást nem tűrő hangja.

A szerepjáték (Roleplaying Game, RPG) afféle társasjáték. A játékban rendszerint 2-7 játékos és egy kalandmester (KM) vesz részt. A játék lényegileg a mesélő és a játékosok közti párbeszédből áll. A társaság számára adott egy fantáziavilág (ez annyiféle, amennyi játék létezik, lehet ez a világ akár a jelen is mindenféle extrák nélkül), melyben ők egy-egy karaktert, a képzelt világ egy képzelt lakóját játsszák el. Így lehetnek harcosok, varázslók, hősök, emberi, vagy emberfeletti teremtmények, tündérek, mágusok, vérfarkasok, vámpírok. Játszhatunk szemét meresztő öreget is, ha úgy tetszik. Határt csak a fantázia és az adott világ szab. A KM kitalál egy cselekményvázat, illetve egy célt, amit a játékos karaktereknek el kell érniük és indulhat a játék. Maga a cselekmény hasonlatos egy filmhez azzal a nem csekély többlettel, hogy magunk alakítjuk a cselekményt. Persze minden szerepjátéknak megvan a maga szabályrendszere, melynek lényege a valóság minél pontosabb szimulálása (pl. harc, mágia, a karakterek képességei). Ez rendszerint kockadobásokkal történik.
A fent ismertetett úgynevezett „asztali” szerepjátékok mellett léteznek még levelezős, internetes, élő (live), táblás, kártyás játékok is.

Minden játékok legszabadabbika harminc éve Amerikából indult világhódító útjára, az első játék az AD&D alapkönyvét azóta szinte minden ismert nyelvre lefordították. A szerepjáték kezdetben egyetemisták és főiskolások kedvelt szórakozása volt, de egyre inkább megnyerte a fiatalabb korosztályt is. A kilencvenes évek elején jelent meg az első számottevő magyar rendszer M.A.G.U.S., avagy a Kalandorok Krónikái címmel. Ma hazánkban többtízezerre becsülik az aktív játékosok számát. E nem csekély szám ellenére mégis kevesen rendelkeznek megfelelő ismeretekkel a szerepjáték mibenlétéről, sajnos még ma is sok a pontatlan információkra alapozott elítélő vélemény. Fontos ezért megvilágítani a szerepjáték jelentőségét és nem csekély népszerűségének titkát.

Nem kis szerepe van a készségfejlesztésben, s itt nem csak a kreativitásról, a képzelőerőről, vagy a kommunikációs készségről van szó, hanem egyfajta lexikális műveltség megszerzéséről is. Maguk a szabálykönyvek is igen nagy realitásigénnyel készülnek, forrásaik között komoly tudományos szakmunkák szerepelnek történelem könyvektől egész a botanikai, ásványtani ismeretekig. A játékosok pedig egy-egy világ vagy karakter árnyaltabb megjelenítése érdekében rengeteget olvasnak, általában (főként gimnazista korban) érettebbek és műveltebbek nem játékos kortársaiknál. Fontos, hogy mások cselekedeteinek passzív bámulása helyett (hollywoodi szuperprodukciók, valóságshowk szavazógépeinek bombázása) a szerepjáték önálló gondolkodást és döntéshozatalt igényel. Mindezek mellett nem elhanyagolandó az sem, hogy száz százalékig csapatmunkára épít, aminek ki ne venné hasznát az életben.

A tévhitek eloszlatása végett egyetlen szerepjátékos sem képzeli magát másnak, mint aki. A játék nem jár skizofréniával, a játékosok ugyanolyan emberek, mint bárki más. Hiszen ez is a szórakozás egyik formája. Mint ahogy abszurdnak tűnik az is, hogy egy kellemes Monopoly party után elindulnánk a vesztes fél lakását lefoglalni, ugyanúgy valószínűtlen, hogy a játékos magát grál lovagnak képzelve karddal hadonásszon az utcán. A játék végén egyszerűen elrakják a kockákat, a karakterlapokat, a könyveket és mennek szépen élni mindennapjaikat. Iskolába, dolgozni, könyvtárba, ahova tetszik.

Immáron másodízben rendezték meg a RPG.HU találkozót március 1-2 között a Láng Művelődési Központban. Az érdeklődők előadásokat hallhattak, versenyeken vehettek részt, volt élő gladiátor bemutató és természetesen vásár. A találkozó nevét adó rpg.hu internetes portál 1997 óta létezik, s ma Magyarország leglátogatottabb szerepjátékos site-ja.1999-ben vált az NKÖM által jegyzett magazinná. Megtalálhatóak rajta a legfrissebb hazai és külföldi szerepjátékos hírek, leírások, kritikák levelezőlisták, táborok, online játékok, novellák, fantasy művészek alkotásai. Naponta legalább 4-5000 látogató fordul meg itt, a napi letöltések száma átlagosan 70-90000. Az oldal közösségépítő szerepe is fontos, akik a fórumokon vagy chaten időnként „találkoznak” egymással, rövid időn belül személyes kontaktusokat is kiépítenek.

Utolsó hozzászólások   [Ugrás a fórumhoz]

    Marvin

    2003-04-22 10:56:45

    Kicsit primkó, és rövid, mint szócikk a lexikonban, de legalább se sátánistázás, se találdmegigazibelsőgyermekedetaszerepjátékban, se újságírói cifrázások. Helyenként mintha Celsior túlzásainak lefaragott verzióját másolta volna be a szerző, oszt jónapot. Mi az a DUE?



    elGabor

    2003-04-22 11:09:42

    Nem rossz - nem is kiemelkedő, de a túlzott elvárások úgyis nagy koppanásokhoz vezetnek... A DUE.HU egy diákújsáhírós valaminek tűnik, svábykkal és villalakókkal. :/



    Armand

    2003-04-22 14:52:47

    Az ifjú újságíró hölgy maga is játékos, úgyhogy talán érthető a hozzáértése.:) Fura, hogy egyeseknek még ez sem elég.

     

    Remélhetőleg ugyanez jelenik meg majd a Heti Válaszban is, ami kétségkívül nagy előretörés lenne.

     

    A DUE, az a Diákújságírók Egyesülete. És felhívnám a figyelmet, hogy nem ez az első pozitív hangvételű cikk, ami a találkozó után és kapcsán megjelent, negatív hangvételű pedig egyáltalán nem volt.



    Vendég Dwyn

    2003-04-25 09:31:15

    Szerintem ez egy jó cikk volt, a külső szemlélőnek úgy sem mond semmit az, hogy hány cég van a palettán.

     

    Dwyn



    Vendég boszki

    2004-11-10 14:30:09

    Üdv!

    Szerintem nagyon jó a cikk, gratulálok az írónak! De bennem is felmerül a kérdés, hogy miért egy olyan honlapon jelent meg amit szinte csak szerepjátékosok látogatnak? Ezt kéne a Blikk címlapjára tenni, úgy az ország 99%-a megvilágosodna ezzel kapcsolatban :)

     

    Boszki




belépés jelentkezz be    

Back to top button