Az online mesék rejtelmei az RPG.HU-n

Címkék

Az alábbi ismertetőben leírtam amit tudok, illetve amit tapasztaltam az RPG.HU fórumain való „online” mesém során. Amiket leírok itt, az én szubjektív véleményemet tükrözik, azonban azt remélem, mások is hasznát vehetik a saját történeteik vezetése során. Tudni kell, hogy én általában igyekszem a tőlem telhető legjobbat adni, ha belekezdek valamibe, így az itt leírtak valószínűleg egy kicsit magasra teszik a mércét.

Kezdeném azzal, hogy aki online mesébe vágja a fejszéjét, az készüljön fel, hogy minden valószínűség szerint rengeteg időt fog igénybe venni, talán összességében többet is mint a hagyományos asztali játékok. Ez persze csak abban az esetben igaz, ha ez ember próbál egy bizonyos, a hangulatot visszaadó, élvezhető, szintet tartani a játék során. Különösen igaz lesz ez a bemesélés ideje alatt, amíg a játékosok még nem ismerik egymást, de ne szaladjunk ennyire előre. Szükség lesz továbbá nagymennyiségű türelemre és bizalomra. A játékosoknak mindenképp meg kell bízniuk a mesélő döntéseiben, el kell fogadják azt, mivel egy vitával rengeteg időt lehet elpazarolni, akár az egész végét is jelentheti. Mivel sokszor kell majd spontán döntést hozni a mesélőnek, neki is rugalmasnak, és fairnek kell lennie.

El kell dönteni melyik szerepjáték szabályaihoz akarjuk tartani magunkat. Nyilván ezeket a szabályokat nem tudjuk majd maradéktalanul átültetni ebbe az „online” formába, de ez lesz majd az alap. Sok mindent át kell majd változtatni, hogy lehessen használni ebben a formában is, gyakran lesz arra szükség, hogy a mesélőnek kell majd eldönteni, mikor hogyan adaptál egy szabályt, hogy az fair legyen, ne lassítsa le a játékot feleslegesen és a játékosoknak is megfeleljen.

Ez a fajta „online” szerepjáték az RPG.HU által biztosított privát fórumokon és emailben zajlik. Mivel gépelni kell beszéd helyett, az egész sokkal lassabb, mint az asztal melletti szerepjátszás. Egy-egy kérdés-válasz között akár napok is eltelhetnek, ilyen módon egy döntés meghozatala a játékosok részéről igen hosszú időt is igénybe vehet, legalábbis a hagyományos játékhoz viszonyítva.

Amennyiben belevágunk egy ilyen játékba, az első teendő, hogy megkérjük BePét, csináljon egy zártkörű fórumot (meg kell neki adni minden résztvevő nickjét), amit eztán csak a mesélő és a játékosok látogathatnak. Ezen belül folyik majd a történet. Én azt a megoldást választottam itt, hogy készítettem 3 témát: egyet, amibe én (a mesélő) a történet részeit írtam be, egyet, amiben mindenféle általános társalgás folyt, karakteren kívül, és egyet, ahol in-character beszélték meg a játékosok mit tesznek.

További segédeszköz voltak részemről egy kis program, amit én írtam erre a célra. Ennek segítségével a játékosok legenerálhattak kockadobásokat, és az eredményt a program elküldte az én emailcimemre. Így ha dobásra volt szükség, mindig csak vettem a következő értéket az adott játékos listájából, és valamilyen szinten mégis megmaradt a játékosnak a dobás lehetősége. Erre nincs feltétlen szükség, a mesélő a kezébe vehet minden dobást, és elvégezheti azokat maga. Továbbá készítettünk egy excel karakterlapot. Mindenki kitöltötte a karakterét, majd elküldte nekem, a mesélőnek. A karakterlapon a változásokat én vezettem, és minden alkalommal, amikor ilyesmi történt, elküldtem emailben a játékosnak.

Kezdetben, az összemesélés idején emailben küldtem minden egyes játékosnak a fordulóit, egészen addig, amíg az első közös szakasz el nem kezdődött. Próbáltam ezeket úgy megcsinálni, hogy ne legyenek túlságosan rövidek, egy élvezhető kis történetet tartalmazzanak és a kisebb döntési helyzetekben magamhoz vettem a kezdeményezést. Teszteket, tulajdonságpróbákat, kisebb csatákat levezettem magam a játékostól kapott dobások segítségével. Beültettem őket a szövegbe, és egy kisebb 1-3 oldalas kerek kis történetet kaptam. HTML formátumú emailt használva a szöveget meg is formáztam a történet hangulatának szerintem legjobban megfelelően, ábrát is tettem bele, ha kellett, és így küldtem el. A történetrész vége mindig valami olyan fordulópont volt, ahol elkerülhetetlen volt a játékos véleményének, döntésének ismerete.

A játékosokat kértem, hogy az adott történet után válaszaikat az esetleges több különböző lehetőségre is gondolva állítsák össze. Gondolok itt arra, hogy például: Ha megtámadnak, akkor ezt teszem, ha nem, akkor azt. A játékos válaszának fényében kreáltam meg a következő kis történetet, amit elküldtem neki, és így tovább, egészen addig, amiig össze nem kerültek a karakterek végül. 4 játékos esetében ez a folyamat igen időigényes tud lenni. Ha mindegyiknek 2 oldalt számolunk, akkor az 8 oldal, és ez csak 1 lépés a közös kaland felé. Nekem sikerült az összemesélést 3 vagy 4 menetből összehozni, persze volt olyan játékos, akinél többre, volt akinél kevesebbre volt szükség. Volt olyan, hogy két ilyen hosszabbacska történet között, több rövidebb emailt is váltottam a játékossal, hogy a helyzetet tisztázzuk.

Innentől lehet a fórumokon folytatni. Könnyebb is, mert csak egy történetet kell az egész csapat részére írni egyszerre, és több idő telik el kettő között, mivel a játékosoknak időre van szükségük, hogy kitalálják hogyan tovább.

A dolog előnyei: olyan mennyiségű játékost is elbír (némi többletidő fejében), amit normális asztali játék már nem, és van idejük gondolkozni. Kihasználva az írott elektronikus forma lehetőségeit, mindenféle ravasz fejtörőket, ábrákat, szójátékokat, elejtett szavakat lehet beilleszteni a mesébe. A legnagyobb előny azonban, hogy nem kell egy időben és egy helyen tartózkodni mindenkinek.
Hátrány: a nagy időigény.

Utolsó hozzászólások   [Ugrás a fórumhoz]

    Brain

    2002-07-25 12:07:29

    Sziasztok!

     

    Én Pancser online kalandjában játszom itt az rpg.hu-n, azért mert ugyan minden résztvevőnek van valamennyi szabadideje, de ezeknek nincs egy normális közös metszete, amiben irc-n, vagy akár asztalnál össze lehetne jönni. Igaz ez a valódi szzerepjátékhoz képest csak amolyan pettingelés, azért több mint a semmi.

     

    Mi egy kicsit másképpen csináltuk:

    Minden karakternek egy személyes fórum, amibe a rá vonatkozó privát információk kerülnek. Valamint egy IC közös fórum, amiben a játék folyik, és van egy OOC fórum, ahol az egyéb fontos megbeszélések folynak. Minden dobást a mesélőre bíztunk. A káosz elkerülése végett (eleinte nagy volt) a karakterek előre meghatározott sorrendben írnak egymás után. A mesélő ugyan bármikor íthat, de két írás között mindenképpen lehetőséget ad mindenkinek a reagálásra. Az online játék tényleg nagyon lassú. Főleg az interakciók. Ezért a mesélő apróbb döntéseket néha megtesz a karakter helyett. Illetve a karakterek is előre leírják, hogy mit csinálnak, ha ez. vagy az történik. (Pl: Kinyitom az ajtót, ha zárva van, akkor nem vacakolok az álkulccsal, hanem betöröm.) De ez sem tudja rendesen felgyorsítani. Hiszen gyakran kell várni a másik karakter válaszára/reakciójára.

     

    Mindent összevetve az Online játék közelébe sem ér egy asztali játéknak, de a semminél több.

     

    Brain



    Stark

    2002-07-25 16:21:36

    Üdv,

     

    Az valóban igaz, hogy az IRC/chat megoldás "onlineabb", mint itt a fórumokon, de ez a leirás erről a lehetőségről szólt, és nem arról. Mint többen megemlitették, számtalan oka lehet, hogy valakik ezt részesítik előnyben, mint ahogy velünk is történt. Nincs mindenkinek ideje ott lógni a gép előtt és vadul gépelni, aminek annyira sok előnye nincs az asztali játékkal szemben, csak az, hogy nem kell egy helyen lenni a játékosoknak. Viszont lassú és vontatott, továbbá a hangulat is elvész, amint azt szintén elmitette valaki.

     

    A mi esetünkben igyekeztem a hangulatot a lehetőségekhez mérten megtartani, a szöveggel, fogalmazással, a levél formázásával, háttérképekkel, kis térképek beszúrásával. És emiatt lesz a dolog időrabló, mert mindezt megcsinálni bizony több idő, mint ledarálni valakinek előbeszédben.

     

    Ugyan az egész valóban nem ér az asztali játék közelébe, egy elég jó társasjáték kerekedhet ki belőle, csak nem úgy kell felfogni, mint a hagyományos játékot. Ez is egy szórakozási forma, lehet szeretni, vagy nem szeretni... :-)



    Stark

    2002-07-25 16:28:38

    Ja és Max, szerinem az IRC/chat játékból nem marad ki az időhátrány. Amin valaki nem tud elég jól és gyorsan gépelni, hamar elmaradhat, elmehet a kedve a dolgotól, emiatt inkább lerövidíti a mondandóját, amiből aztán kellemes kis minimál nyomulunk-takózunk tipusú játék alakul ki. Az a kép jut ezembe erről, ami a megboldogult Bíborhold hasábjain jelent meg egykoron, melyből az "ütöm, meghalt, artifactnél szóljatok" szállóigévé vált. :-) Nos, valahogy igy képzelem az IRC játékot 3 óra billentyűzetkalapálás után.

    Szvsz akkor már inkább hetente egy, de igényes kör... :-)



    Jester

    2002-07-30 11:06:51

    Azt hiszem, hogy Stark kihozta a maximumot amit egy ilyen "OnLine" mesélésből lehet. Persze ehhez szükség volt a tapasztalt, profi és nem utolsó sorban rugalmas játékosokra is!

    Eleinte voltak fennakadások, aznban úgy emlékszem ezeken gyorsan felülemelkedtünk.

    Tény ugyan, hogy nem hasonlítható a p&p játék sebességéhez és interaktivításához, viszont úgy éreztem, hogy itt nagyobb lehetőség volt a szerepjátékra. Azt értem ez alatt, hogy sokkal szebben meg lehetett fogalmazni a mondanivalót, mint a karakterek részéről, mint pedig a mesélőnek több ideje volt hosszabb, igényesebb "körök" megírására. Ez szerintem nagyban hozzájárúlt ahhoz, hogy a "feeling" megmaradjon. Főleg amikor már kezdtünk belelendülni és csaták is pörgősebbek lettek.

    Gondolom, mindenki egyetért velem, hogy nagyon kell tudni ahhoz, hogy p&p játékban valaki folyamatosan irodalmi stílusban adja elő a mondókáját. Nos, ha valakinek ilyen igénye van, de idő, vagy halgatóság hiányában nem élhette eddig ki, ezt, akkor neki ajánlom az "OnLine" mesélést.

     

    Köszi Stark, és köszi a többieknek is, én nagyon élveztem!



    Stark

    2002-07-30 11:13:01

    Jesternek köszönet az elismerő szavaiért. :-)




belépés jelentkezz be    

Back to top button