Biztos, hogy elszáll? – varázslatrontások

Címkék

forrás: DarkLords

Köszönet Donald Hoversonnak

Az AD&D egyik alapszabálya, hogy ha a mágust megzavarják varázslás közben, az éppen bevetés alatt álló mágia elszáll. Ha azonban belegondolunk abba, hogy a varázslás hogyan is muködik, ez már nem látszik olyan alapvetô érvényu állításnak: A mágusok varázslás közben testükben fókuszálják a mágikus energiákat, majd azokat akaratuknak megfelelôen megformázva kibocsájtják, minek következtében létrejön a kívánt hatás. Tehát ha a formázás közben zavarják meg a mágust, nem biztos, hogy az összegyujtött energia elenyészik, lehet, hogy csak átalakul. Hogy ez milyen eséllyel, és mivé alakul, arról szóljon a következô pár oldal!

Ahhoz, hogy megállapítsuk, milyen következményei lesznek a varázslás megzavarásának, dobnunk kell egy d20-szal, és az eredményt a következô táblázat segítségével állapíthatjuk meg:

1d20,Hatás
1-2,Káros következmény
3-18,A varázslat energiája elszáll
19,Semleges hatás
20,Jótékony következmény

A hatás erôssége egy d100-as dobás eredményeképp adódik:
1d100,Hatás
01-75,Kisebb hatás
76-95,Közepes hatás
96-00,Nagyobb hatás

A kisebb hatások lehetnek mind kellemesek mind bosszantóak, de nem okoznak sok sebzést vagy gyógyulást.
A közepes hatások nem mindig életveszélyesek, de egyes helyzetekben nagyon rosszul jöhetnek (egy bénulás, harc közben). Minden olyan hatás, mely az áldozat ÉP-jének háromnegyedét, vagy annál kevesebbet érint, közepesnek számít (ebbe beletartozik a legtöbb visszapattanó varázslat is).
Nagyobb hatások egy lény azonnali halálát vagy feltámasztását okozhatják. Hatalmas varázstárgyak vagy lények megidézése éppúgy nagyobb hatásnak számít, mint olyan varázslatok állandóvá tétele, amelyek normális esetben nem lehetnének maradandó hatásúak.
Nagy vonalakban azt lehetne mondani, hogy azok a hatások, melyek 1-2. szintu varázslatokkal érhetôk el, kicsiknek, amelyek 3-6. szintuekkel, közepeseknek, amelyek pedig 7-9. szintuekkel, nagyobb hatásoknak számítanak.
A káros vagy hasznos hatások vagy ártanak, vagy segítenek a mágusnak. A semleges hatások vagy senkinek, vagy mindenkinek segítenek. igy pl. egy megváltozott színu tuzgolyó éppúgy semleges hatású, mint ha mindenkit csodás tuz világít meg.
Ahhoz, hogy a hatás pontos megnyilvánulását meghatározhassuk, az alábbi táblázat és egy d20 szükséges. Mivel a varázslatok nagyon sokfélék, lehet, hogy a dobás eredményeképp adódó hatás éppen ellentétes lesz a már meghatározott általános jelleggel. Ha az eredmény nem megfelelô, dobj újra, vagy válassz ki egy, a helyzethez illôt.

1d20,Pontos hatás
1,A varázslat a mágusra hat
2,A varázslat a mágus csapatának 1-4 tagjára hat (ha vannak ilyenek)
3,A varázslat mind a mágusra, mind csapatára hat
4,A varázslat a mágus felszerelésére hat (egyre vagy többre)
5,A varázslat a mágus és a csapat felszerelésére hat
6,A varázslat hatása korlátozottan érvényesül (pl. csak egy lényre hat)
7,A varázslat hatásköre átalakul
8,A varázslat a célpont felszerelésére hat
9,A varázslat egy véletlenszeruen kiválasztott közeli tárgyra/lényre/területre hat
10,A varázslat ereje 1d4 szinttel nô/csökken, idôtartam, sebzés, stb. tekintetében (min. 1. szintre és maximum 9. szintre)
11,A hatáskör felezôdik/duplázódik
12,A varázslat hatása ellentétes lesz a várttal (pl. ESP-bôl gondolatok sugárzása)
13,A varázslat egy ugyanazon iskolába tartozó egyéb varázslattá változik, melynek szintje vagy magasabb, vagy alacsonyabb, mint az eredetié
14,A varázslat egy más iskolába tartozó egyéb varázslattá változik, melynek szintje vagy magasabb, vagy alacsonyabb, mint az eredetié
15,A varázslat hatása hosszan tartóvá vagy maradandóvá válik (ha az eredeti rövid távú), vagy lerövidül (ha az eredeti hatás maradandó)
16,A varázslat hatása vagy idôtartalom vagy hatáskör tekintetében ingadozik (egy nap alatt 1-100 körig)
17,A varázslat hatása elhalasztódik (maximum egy napig)
18,A varázslat elsül, de a mágus minden szintje után 1 ÉP-nyi sebet okoz annak
19,A varázslat hatása nagy távolságban érvényesül (30-300 méter)
20,A varázslat hatása beleillik az eredeti iskolába, de nem emlékeztet egyetlen ismert varázslatéra sem

Ha a DM-nek mégsem tetszenének a fent leírt hatások, olyan egyéb tréfás dolgokat alkothat, amilyeneket csak akar. Példaképpen következzék néhány ötlet, mely biztos nagy sikert arat majd a játékosok körében:
Egy félrevarázsolt Elôidézés/Könyörgés varázslat eredményeképpen egy tuzgolyó például sötétséggolyóvá változhat, a kilôtt mágikus lövedékek pedig a mágust vehetik célba.
A Megidézés varázslatok elvétése érdekes új eszközök felbukkanását teszi lehetôvé a mit sem sejtô viágban. Ha valami túl erôs dolog jut a karakterek kezébe, akkor sincs baj, hiszen a varázslás idôtartamának lejárására hivatkozva bármikor megszabadíthatjuk tôle a játékosokat. Élôlények megidézése esetén mindenféle ismeretlen lények, növények, vagy játékos karakterek léphetnek be a játékba. Ha a kívánt lény érkezik, akkor sem biztos, hogy a tulajdonságai megegyeznek eredetijével,vagy hogy engedelmes lesz a mágus irányában.
Egy Buvölés/Bájolás varázslat félresikerülte esetén pl. minden elbájolni kívánt lény a varázslónak eshet. Nagyobb hibák akár ôrületet vagy amnéziát is okozhatnak. Lehetséges egy altatásvarázs maradandóvá válása is.
Megtagadás típusú varázslatok lehet, hogy éppen azt a hatást eredményezik, ami ellen a mágus védekezni akart. Persze egy varázstárgy mágikus energiájának elszívása is nagyon örvendetes esemény lehet a csapat számára.
A Halottidézés varázslatok félrevarázslása nagyon veszélyes. Míg egy kis hiba egy halott megelevenítése során vezethet csak egyszeru kudarchoz is, az eredmény egy veszélyes új élôhalott felhívása is lehet. Ugyanígy lehetséges a mágus lelkének tárgyba zárása is.
Az illúziók elrontásának esetén azok valósággá válhatnak (5% eséllyel). A mágus ennek ellenére hitetlenségével eltüntetheti teremtményét.
Atalakító varázslatok rontása elsôsorban anyagi dolgokra lesz katasztrofális hatással: így keletkeznek a 3 méter hosszú varázslövedéket köpô pálcák, a +2-es gömbök, a pajzsból lett gördeszkák, és a sok más érdekes, izgalmas új találmány.
A Jóslás varázslatok félresikerülte hamis vagy nem kívánt információk birtokába juttathatja a mágust. Ezzel egyidôben lehet, hogy a helyes információt a célpont kapja meg – de ez a varázslóról fog szólni!
Eme iromány azért készült, hogy egy kis színt vigyen az amúgy eléggé sápatag varázslás muvészetébe. Megjegyzésként még érdemes annyit megemlíteni, hogy a halálos hatások lehetôleg kerülendôk, valamint a rendszert csak akkor használjuk, ha az mindenkire (karakterek, NPC-k, szörnyek) vonatkozik.

Utolsó hozzászólások   [Ugrás a fórumhoz]

    iceride

    2002-07-16 23:46:03

    Ugyan én se vagyok hasraesve tőle, de asszem nem értitek a lényeget. Az, hogy a táblázatba milyen hatásokat írunk, tökmindegy, az ötlet a fontos, hogy a varázslatrontáskor a varázslat nem csak elveszhet, hanem módosulhat is.

    Van pár valóban idióta hatás a táblázatban, de azokat ki kell cserélni, oszt kész. :)

     

    Azzal is vitatkoznék, hogy a varázslat vagy frankó, vagy nem jön létre. Ez ugyan lehetséges, de csak az egyik elképzelhető variáció.

     

    Mindazonáltal nem hinném, hogy játék közben ilyesmivel vesződnék...



    edem

    2002-07-17 12:02:22

    iceride-ot támogatom.

    Mert a mágia nem palacsintasütés. Inkább festészet. Rajzolsz egy lovat - de nem jön össze, és megdicsérnek, hogy milyen szép zsiráfot rajzoltál.

    A mágia: művészet. Összegyűjtöd az erőt (a manát, ahogy más rpg-kben nevezik), és formázod. Alakba öntöd. Ha megzavarnak, az alak más lesz. Mintha agyagból csinálnál egy arcot, de mielőtt az orrot kialakítanád, megzavarnak - s megszárad az agyag.

    Én mondjuk a kockadobásokat eleve kihagynám. A KM legyen kreatív.

    Vegye figyelembe azt is, mennyire sikerül már megformázni a varázslatot:

    - ha még épp csak az energia gyűlt össze, akkor az alak nélkül kisül vagy elenyészik

    - ha már elkezdte formálni, de még ééphogy csak, akkor szinte bármi lehetséges

    s minél tovább jutott, annál jobban hasonlít a kívánt alakra, de nem lesz ugyanaz.

    pl. a visszacsapó Magic Missile jó példa: éppen csak a célpont lényegét nem sikerült beilleszteni a várzslatba. Ugyanakkor meghagynám a lehetőségét annak is, hogy a kívánt hatás jöjjön létre - elvégre a mágia szeszélyes.

    Pib, Zotyo: ez egy cikk. Lehet szertni, lehet nem szeretni. Ha nem akarjátok, ne használjátok. De szerintem egyáltalán nem felesleges billentyűkoptatás...



    Jackal

    2002-07-17 15:16:05

    Nekem errol a cikkrol tisztara a Baldurs Gate wildmage je jut eszembe,ahol egy elegge durva tablazatban levezettek hogy mukodott.Nem onnan kompintottad veletlenul?



    Pib

    2002-07-18 19:34:10

    Miért neveztem "felesleges billentyűkoptatás"-nak?

     

    A válasz Edem szavaiban rejlik. Ez a cikk arról is szólhatna, hogy "gyerekek, tessék feldobni a mágiát egyedi, érdekes hatásokkal". Adhatna erre jó (a mágiaképpel összhangban lévő + eredeti) ötleteket. De nem. Ez nem a cikkíró módszere. Az ő módszere az, hogy csinál egy táblázatot ilyen sorokkal: "10,A varázslat ereje 1d4 szinttel nô/csökken, idôtartam, sebzés, stb. tekintetében (min. 1. szintre és maximum 9. szintre)" satöbbi.

    Szánalmas. Ennél ex has százszor jobb dolgokat tud kitalálni a legfantáziátlanabb mesélő is. És a cikkíró azt hiszi, hogy valami hasznosat alkotott. (Erről azok a mókus meg ádéendé modulok jutnak eszembe, amiknek 99%-át az teszi ki, hogy iksz karakter harci statjai milyenek, olyan karaktereknél is, akik sose fognak harcolni.)



    edem

    2002-07-23 02:44:51

    Pib: miért nem nevezném annak? MErt íme, milyen jól rájöttünk a "megoldásra" mindenki okulására - de ha nincs ez a cikk, talán sosem írjuk ezt le, nem igaz? ;->>>




belépés jelentkezz be    

Back to top button