Live Vampire: Manifesztum

Címkék


Bevezető
Societas Electarum néven új kezdeményezést indítunk útjára a magyarországi Live Vampire hányattatott történelmében. Célunk a magas színvonalú játék biztosítása, módszeréül az elitista alapon szervezett, meghívásos elven működő játékot választottuk.
A minőség biztosítása érdekében
&middot Mesélői Kollégium néven széles jogkörrel felruházott felsőszintű szervezői kart hoztunk létre.
&middot Írásban lefektetett alapelveket, alapvetéseket és szabályokat hoztunk létre, melyek betartását a Societas Electarum keretein belül mindenkitől megköveteljük.
A Societas Electarum nem vindikálja magának az országos jelzőt, célunk a mennyiséggel szemben a minőség. Alternatívát kínálunk azon játékosok számára, akik igénylik a magas színvonalú játékot, megvan bennük a képesség erre és hajlandóak áldozatokat is hozni érte.
A meghívásos alapelvből következik az a tény, hogy a Societas Electarum keretein kívül folyó játék és a Societas Electarum által szervezett játék közötti IN-es átjárás nem lehetséges.

Világkép
A Sötétség Világa
A Societas Electarum világképének alapja a Vampire: the Masquerade 2nd Edition, a hozzá megjelent kiegészítőkkel. A Revised Edition által képviselt új irányvonal, a Gyehenna közelgő eljövetelét sugárzó kiegészítőkben leírtak általunk nem használatosak. A Sötétség Világában 1997. január elsejétől történt események a Societas Electarum számára nem érvényesek, még ha a Whitewolf hivatalos kiadványaiban is jelentek meg azok.
A Societas Electarum hangsúlyozottan Kamarilla-centrikus live vampire. Mit is jelent ez? Játékunkban erős dominanciát élveznek a vámpírok, a Sötétség Világának egyéb lényei csak színesítő elemként jelenhetnek meg. Kerülendők a varázslók, tündérek, szellemek, vérfarkasok rendszeres felbukkanásai, mert
&middot ellentmond az IN-es realitásnak,
&middot felborítják a játékegyensúlyt,
&middot elvesztik egzotikum-jellegüket.
Ugyanilyen okokból kerülendők a Szabbatisták és a többi egzotikus klán tagjainak gyakori feltűnései is.

Játékstílus
A Kamarilla Hagyományai mindennél pontosabban meghatározzák a Societas Electarum keretében elvárandó játékstílust.
A Societas Electarumhoz tartozó játékosközösségek szervezőinek különös figyelmet kell szentelniük az általuk felügyelt játékos karakterekre, Játékos Karakterként csak a Kamarillát alapító hét klánba tartozó, a Tradíciók szellemében megalkotott karakterek indíthatók.

IN-es realitás
Premisszának tekintjük, hogy bármily fiktív, s bizonnyal valós világszemléletünk szempontjából elképzelhetetlen elemek beemelését is követeli meg tőlünk a live vampire, mint játék az in-es világhátterünkbe, magának a játéknak nem szabad nélkülöznie emellett ezen elemek reális ok-okozati viszonyrendszeren nyugvását.
Minden szabályrendszer és játékvilág kidolgozásakor szembesülnek a háttér megálmodói azzal a problémával, amit az jelent, hogy megtalálják az arany középutat a realitás és a meseszerű élvezhetőség között, de nem feledhetjük, hogy az előző alapfeltétele az utóbbinak.
Nem tekinthetünk el az IN-es realitáshoz való ragaszkodástól már csak azért sem, mert:
&middot egyrészt a játékunkban a való világ víziószerű elemekkel kiegészített mását tekintjük alapnak, nem egy minden valóságalapot nélkülöző fikciót, mint Ynev, vagy Szürkesas Világa
&middot másrészt a játék élvezhetőségéhez hozzátartozik az ok-okozati rendszer megléte, és az erről alkotott közös kép a szervezők között, s eme szempontnak nagyobb földrajzi területen való elszórtságban játszó közösségek viszonylatában kiemelt fontosságot kell megszavaznunk.
A kérdés bonyolultságából fakadóan külön függelékben foglaljuk össze az IN-es realitás érintő konkrét szituációkat.

Történelem
Az Országos Krónika összefoglalja a magyarországi káiniták történetét, illetve Magyarország történetét káinita szemszögből nézve.
A Societas Electarum által szervezett játékban részt vevő közösségek krónikáit szervezőik állítják össze azzal a megkötéssel, hogy ezen krónikáknak összhangban kell lenniük az Országos Krónikában leírtakkal. A krónikákat egymással is össze kell vetni, az ellentmondásokat ki kell gyomlálni. Ezt a feladatot a helyi szervezők és a Mesélői Kollégium közösen végzik.

Napjaink
A Societas Electarum által kidolgozott Országos Krónika tartalmazza a káiniták társadalmának jelen állapotát, a fontosabb NJK státuszú személyiségeket, úgymint az ítélethozókat, arkhónokat, és a többi.
A Societas Electarum szervezői és Mesélői Kollégiuma összeállítja az általuk szervezett játék hátterét.

Személyi kérdések
Szervezeti felépítés
Mesélői Kollégium
A Societas Electarum legfőbb szervezői testülete a Mesélői Kollégium. Tagjainak minden játékot érintő kérdésben teljes körű döntési jogköre van, ennek érdekében a Societas Electarum összes tagjának &#8211 természetesen csak a játékot érintve &#8211 teljes körű információnyújtási kötelezettsége van.
A Mesélői Kollégium célja a Societas Electarum keretében szervezett játék magas színvonalának biztosítása. Ennek érdekében legfontosabb feladatai:
&middot regionális és országos meseszálak kidolgozása és játékba vitele
&middot a szervezők tevékenységének nyomon követése, koordinálása és ellenőrzése
&middot a személyes és helyi meseszálak nyomon követése, koordinálása és ellenőrzése
&middot a Societas Electarum tagjainak kiválasztása, új tagok felvétele, meglévő tagok ellenőrzése
A Mesélői Kollégium döntéshozatali mechanizmusának alapja a konszenzusra törekvés, ezt megerősítendő minden tagjának vétójoga van a Kollégium elé kerülő kérdésekben. A további részleteket a Mesélői Kollégium külön dokumentumban határozza meg.

Szervező
A Societas Electarum játékosközösségeinek irányítói a szervezők. Feladataik a következők:
&middot a játékosközösség kamarillájának kidolgozása, az IN-es háttér felépítése mind a múltat, mind a jelent tekintve
&middot személyes és helyi meseszálak kidolgozása, egyeztetése a Mesélői Kollégiummal, játékba vitele
&middot játékosközössége tagjainak felügyelete, természetesen csak a játékot érintő kérdésekbe
&middot kapcsolattartás a játékosok és a Mesélői Kollégium között
&middot tagjelöltek felkutatása, a Mesélői Kollégium munkájának segítése az új tagok kiválasztásában

Játékos
A Societas Electarum által szervezett játékban csak a Mesélői Kollégium által elfogadott játékosok vehetnek részt a Mesélői Kollégium által jóváhagyott karakterekkel. A játékosoknak kötelességük elfogadniuk szervezőik és a Mesélői Kollégium döntéseit.

Bíró
A Mesélői Kollégium által játéktechnikai döntéshozó szereppel felruházott személy. Nagyobb létszámot érintő rendezvényeken alkalmával szabályrendszert érintő kérdésekben döntőbírói feladatokat lát el. Csak a szabályrendszert jól ismerő, fejlett realitásérzékkel rendelkező személy láthatja el ezt a feladatot.

Szerepek
Szerepjáték szempontjából a karakterek két típusát különböztetjük meg.
Játékos Karakter (JK)
A Societas Electarum játékosainak karakterei. A Játékos Karaktert a Societas Electarum irányelvei és a szabályrendszer alapján az adott játékos és szervezője közösen dolgozza ki, majd a Mesélői Kollégiummal egyezteti.
Nem Játékos Karakter (NJK)
A Societas Electarum szervezői és/vagy a Mesélői Kollégium által megalkotott karakterek, melyeket a szervezők és/vagy a Mesélői Kollégium által felkért személyek (illetve saját maguk) alakítanak.

Szerepek szétválasztása
A Societas Electarum által szervezett játékban egymást kizáró státusz a játékos és a szervező. Az a személy, aki szervezőként részt vesz valamely közösség játékában, nem tekintendő játékosnak, az általa vitt karakterek minden esetben NJK státuszúak.
A játék érdekében NJK huzamosabb ideig nem lehet fontos pozícióban, tehát nem lehet herceg, kancellár (jószágigazgató), elíziumőr, stb. Ha a helyzet úgy hozza, a szervezőknek gondoskodniuk kell arról, hogy minél hamarabb JK vehesse át az adott feladatkört.
Epizódszereplőként megjelenő Nem Játékos Karakterek esetében megengedhető, hogy azt, azokat játékosok alakítsák, de állandó NJK-k esetében ez erősen kerülendő! Pozíciójukból, hátterükből kifolyólag országos befolyással rendelkező NJK-kat csak a Mesélői Kollégium által közösen felkért és elfogadott személyek alakíthatnak.

Szervezők kiválasztása
Elvárt, hogy a Societas Electarum keretében egy adott játékosközösség szervezői
&middot Alaposan ismerjék a Sötétség Világának Vampire-specifikus részét.
&middot Legyen rálátásuk a Sötétség Világának egészére.
&middot A Live Vampire esetében akaratukat teljes mértékben érvényesíteni tudják játékosaik felett.
&middot Elfogulatlanul tudjanak dönteni a játékot érintő kérdésekben, s a legkeményebb döntéseket is képesek legyenek meghozni.
&middot &#8220Az IN-es realitás talaján álljanak&#8221
&middot A Mesélői Kollégium döntéseit elfogadják és végrehajtsák

Játékosok kiválasztása
A szervezőnek, szervezőknek alapos szűrést kell végezniük meglévő játékosaik és az újonnan belépők között egyaránt. Nem engedhető meg, hogy a mennyiség a minőség rovására menjen.
Nyíltan kimondható, hogy a Societas Electarum keretében nincs helyük az olyan játékosoknak, akik nem fogadják el és nem tartják be a Manifesztumban leírtakat, különös tekintettel a Játékstílusra. Szintén nincs helyük az olyan játékosoknak, akik nem fogadják el és nem tartják be a szervezőjük és a Mesélői Kollégium által elmondottakat, a szabályrendszerben leírtakat.
Az újonnan belépő játékosokat helyi játékokon, mini live-okon, illetve a Societas Electarum által szervezett live-okra meghívva teszteljük. Jelentősebb szereppel bíró karaktereket kerülendő ilyen alkalmakkor rájuk bízni.

Meseszálak
Személyes meseszálak
Olyan események, történések, melyek csak egyetlen karaktert érintenek. Természetesen áttételes hatása lehet a többi karakterre, de személyes meseszálnak csak akkor tekintendő, ha ezen hatás csekély jelentőségű. Ha ez nem így van, akkor &#8211 hatásától függően &#8211 magasabb fokozatú sztoriszálnak tekintendő.

Helyi meseszálak
Egy adott játékosközösség, egy adott kamarilla karaktereit érintő meseszál. Jelentősége lokális, más kamarillákra gyakorolt hatása jelentéktelen. Ha ez nem így van, akkor &#8211 hatásától függően &#8211 magasabb fokozatú sztoriszálnak tekintendő.

Regionális meseszálak
Egy adott földrajzi régiót érintő meseszál, mely fokozottan érint több kamarillát, számos karaktert, de jelentősége még nem nevezhető országosnak.

Országos meseszálak
A legmagasabb szintű meseszál, mely kiterjed az egész országra, a Societas Electarum teljes játékosközösségére.

Egyeztetés
Az eddig leírtakból már kiderülhetett, a Societas Electarum keretein belül szervezett live vampire szoros együttműködést, állandó egyeztetést kíván a szervezők között. A Mesélői Kollégiumnak teljes rálátással kell bírnia a live egészére, hogy egységes mederben tarthassa és állandó magas színvonalát biztosítsa. Ezért szükséges a Kollégium tagjainak folyamatos kapcsolattartása a szervezőkkel, illetve az egymás közötti rendszeres egyeztetés is.

Szabályrendszer
A Societas Electarum által szervezett játék egységes szabályrendszerre épül a megfelelő rendszer kiválasztása, kidolgozása és helybenhagyása a Mesélői Kollégium feladata.

Végezetül
A Manifesztumban nem érintett kérdéseket, úgy mint
&middot Szabályrendszer
&middot Bálok rendezése
&middot Országos Krónika véglegesítése
&middot egyebek
a Mesélői Kollégium az elkövetkező 3 hónapban megtárgyalja és szabályozza.

Kelt Budapesten, 2001. november 24-én.
Aláíratott a Mesélői Kollégium által:

Tamás Gábor

Kiss Gergely

Horváth István

Bartók Béla




FÜGGELÉK
AZ IN-ES REALITÁS
AVAGY
SZEMELVÉNYES GYŰJTEMÉNY EME TÉMÁBAN

1. Az IN-es realitás része, hogy levegőben lógó bálok nincsenek. A káiniták összejövetelének jól meghatározott célja van, hiszen egyetlen vértestvér sem mozdul ki csak azért, hogy pofavizitet tartson.

2. A bál házigazdája, házigazdái személyiségük bélyegét rányomják az általuk tartott rendezvényre. Más egy Ventrue, más egy Toreador, más egy Brujah, és megint más egy Malkavita bál, a többiekről nem is beszélve. Egy Toreador, vagy egy Ventrue házigazda jogosan követeli meg az illő öltözködést és megjelenést, viselkedést, de ugyanakkor a házigazda kötelessége a megfelelő helyszín biztosítása, a vendégekről való gondoskodás, szórakozásuk biztosítása. Az nevetséges, hogy egy Ventrue herceg rendezvényén a vendégek többségére rá se bagóznak, s hogy egy hívatlan vendéget viszont minden kötözködés nélkül beengednek!

3. Ha a vendégek között halandók is vannak, akkor a bál teljes területén és idejében szigorúan be kell tartani a Maskarádét.

4. A bálok esetében beszélnünk kell az egy erősen antiszociális karakterekről is. Ha ezeket atyjuk, mesterük, hercegük nem is pusztította el, akkor vagy a közösségben tanítják meg az együttélés szabályaira, vagy teszik megélten antiszociálissá, de akkor nem is látható bálokon. Magában a live-ban van helyük az ilyen karaktereknek, de bálon nem reális egy ilyen egyed megjelenése.

5. Bálok után térjünk rá a játék más aspektusaira. Felmerülő játékosi igény tucatnyi ghoul &#8220hadrendbe állítása&#8221. Szép és jó dolog, de komoly visszaütői vannak eme tevékenységnek. A vámpírnak igen sok idejébe és vérébe kerül a megfelelő személyek kiválasztása és ghoullá tétele, majd a róluk való gondoskodás. Ha ezt elmulasztja, akkor könnyedén alkalmatlan személyek kerülhetnek szolgálatába, sőt, ezek a nem megfelelő módon kiválasztott ghoulok potenciális veszélyforrásokat jelentenek. Arról nem is beszélve, hogy a tömeges ghoul jelenlét veszélyezteti a Maskarádét! A Sötétség Világában még a live keretei között is vannak oly személyek és szervezetek, melyek a furcsaságokra felfigyelnek, s nyomozásba kezdenek. Kellemetlen meglepetések érhetik a karaktereket néhány jól felkészült vámpírvadász képében, ha azokat a szervezők nem hullajelöltként alkotják meg és hozzák be a játékba. A Herceg presztízsét sem fogja emelni egy ilyen eset.

6. Áltanos probléma a Maskarádé nagyvonalú kezelése. Egy kisebb Maskarádé sértést könnyű eltussolni. A következőt is. És a következőt is. A tömeg, a massza (a la Mage) könnyedén befolyásolható és becsapható. De azok már nem, akik tudnak a káiniták fajtájának létezéséről, s ezeket a jeleket kutatják! Az IN-es realitás egyik legfontosabb eleme az, hogy a tetteknek következményei vannak, s hogy ezt a szervezőknek kutya kötelességük betartani! A szervező ne akkor meséljen be vérfarkast, vámpírvadászt, amikor úgy van kedve, vagy amikor unalmas a játék, hanem amikor az indokolt. S a többször eltussolt Maskarádé sértések már indokolttá teszik ezt.

7. A tettek következményeinek, az ok-okozat összefüggéseknek át meg át kell szőniük a játékot. A vértestvérek nem felejtenek: ha megsértik, megbántják őket, ha keresztbe tesznek nekik, akkor kíméletlenül visszavágnak. De van idejük! Ezért nem azonnal, nem helyben teszik ezt, hanem jól megfontolva a dolgot terveket szőnek, s csak ezek után cselekszenek úgy, hogy a válasz megfelelő legyen, de a bosszúálló lehetőleg semmiféle újabb támadási lehetőségnek ne tegye ki magát.

8. A hercegeknek következetesnek kell lenniük, a bűnt büntetniük kell, különben pillanatok alatt elveszítik presztízsüket s ez által hatalmukat is. A herceg politikai érzékén, vérmérsékletén és bölcsességén múlik, miképpen tudja ezen helyzeteket kihasználni és saját javára fordítani.

9. Kamarilla-centrikus játékként a Kamarillán belüli politikai játékszabályok érvényesek. A hierarchia minden szinten működik: mindenkinek vannak felettesei, s vannak csatlósai, még ha nem is tud róla. A vampire-ben, tetszik, nem tetszik, NINCS DEMOKRÁCIA.

10. A hierarchiabeli vezető szerep nem csak jog, hanem kötelesség és felelősség is. A vezetőnek nem csak utasítani kell csatlósait, hanem adott esetben óvni, védeni, kiállni mellettük, hisz&#8217 a bukott, a halott csatlós már semmire sem jó, s a ráköltött erőforrások kárba vesznek. Ugyanennek a helyzetnek egy másik olvasata, hogy egy káinitáról nem biztos, hogy tudni, ki áll mögötte. Ki az, aki irányítja, s ki az, aki adott esetben megvédi. Ha én, mint vértestvér, ki akarok csinálni valakit, először azt kell kiderítenem, ezzel &#8211 a célponton kívül &#8211 még kinek ártok, különben könnyen megüthetem a bokám!

11. A karakterek nem lógnak a levegőben, van családjuk, vérvonaluk, atyjuk, akik nem csak nemzették, de okkal nemzették őket, s ez a viszonyrendszer adja az élő kapcsolatot a klánok, a domíniumok és az országrészek között. Ez lehet előny-hátrány rész, mint az Ars Magicában (ismert mester, érthetetlen mester, stb.), mert egyrészt előny, hisz kapcsolat és értéknövelő tény, mert nélküle miért engedné a herceg letelepedni, ám hátrány is, mert így manipulálható a karakter más testvér, klán, domínium érdekében is.

12. Nem teljesen ideillik, de csak ide tudom leírni jelen pillanatban a diszciplínák kérdéskörét. A diszciplínák nevei játéktechnikai eszközök, melyek csak a mesélők/szervezők és a játékosok számára léteznek, a karakterek számára nem! A diszciplínák hatalmak, képességek, melyek egyéniek s változékonyak! Egy Brujah természetfeletti mértékben gyors, erős és elbűvölő egy másik káinita számára, s nem beszélünk Potence-ről, Celerity-ről és Presence-ről. A káinitáknak IN-ben természetfeletti képességei vannak, OUT-ban diszciplínái. Tessék ezt szépen megjegyezni és betartani!

13. Ha már a diszciplínáknál tartunk, ideje szót ejtenünk azok alkalmazásának egy bizonyos aspektusáról is. A fizikai erőszak mellett a vértestvérek számára a szellemi erőszaktétel ugyanakkora bűn. Ha egy káinitát egy másik annak tudta és beleegyezése nélkül a vér hatalma által befolyásol, akkor annak igen komoly következményei vannak, de természetesen csak akkor, ha az esetre fény derül. Ugyanígy van ez a információszerzés terén is: nem csak leskelődni és hallgatózni illetlen, hanem a vér hatalmával visszaélni is. A káiniták társadalmában fontos szerepet játszik az etikett, az illem az ezt megszegők jó híre, presztízse sokat romlik társai körében. Természetesen a helyzet, a szituáció meghatározó jelentőségű tényező, de az efféle tettek felett nem lehet oly könnyedén átsiklani, mint ahogy ez rendszerint jellemző.

Utolsó hozzászólások   [Ugrás a fórumhoz]

    Vendég MAD

    2001-12-05 01:04:43

    Hm...

     

    2015: Vámpírja válogatja.

     

    Lien: 1997 jan 1 után semmi - ez nekem nem tűnik felelősségteljes válogatásnak.

     

     

    Maradok,

    M.A.D.



    Vendég Anonymous

    2001-12-06 00:27:00

    Kedves MAD!

    Bar nem veszek reszt a szervezesben, es igazabol semmi kozom hozzajuk, de megvedenem oket egy szempontbol: Nagyon szeretem olvasni az uj Gyehennas regenyeket, de en a regi :), hmmm... tehat a '98 elotti rendszereket szerettem meg, es ugy itelem meg magam hogy enis inkabb abban tudnek jatszani. Meg nem tudom aterezni az uj regenyeket, azaz talan igen, egy asztal mellett, de nem egy igazi LIVEon, csupa nagybetuvel, ahol az idod nagy reszet nem "out"-ban toltod, mintahogy az egyparon tortent. Es megegy. A '98 elotti konyveket (remelem) mind olvastam, legalabbis nem tudok olyanrol amelyiket ne olvastam volna legalabb egyszer, ne forgatnam rendszeresen, es ezert talan azt tudom mondani hogy -ismerem-, tehat nem ernek benne meglepetesek meseloi/szervezoi reszrol (a jatek szinvonalahoz szerintem erre szukseg van), es a jatekosoknak nem kell elolvasniuk az osszes uj kiegeszitot-regenyt hogy tudjak az aktualis torteneseket... Hadd alakuljon az ki a jatek folyaman.

    Nah vege a szofosasnak, es tovabbra is hajra, ne fogyjon a lelkesedes!

     

    JViC



    Vendég Anonymous

    2001-12-06 13:59:46http://vampire.rpg.hu/budapest/index2.html

    Lepus

    2001-12-07 18:23:28

    Blackrivale: Most nem azért, de ez nevetséges. Hogy a magyar társadalom nem fogadja el? Ez nem az Ombudsman! Valakik szerveznek valamit. Joguk van hozzá. Ahhoz talán ezek után nincs joguk, hogy megmondják, hogy ki jöhet és ki nem? A McDonaldsba sem engedik be a b?zl? csöveseket, mégis "elfogadja a magyar társadalom".

    Ha demokráciát akarsz, menj az "Országos" LIVEba, ott majd kapsz. Persze játékot azt ezzel szemben nem sokat, de az kit érdekel, hiszen DEMOKRÁCIA van, nem?

     

    Lepus



    Vendég Anonymous

    2001-12-11 13:36:21

    Blackrivale:Nem tudom a társadalom mely részére gondolzs, de szerintem ha valakinek nem tetszik nem játszik!Egyébként engem megfogott ez a dolog szerintem egész jó kis szerveződést próbálnak felépíteni a srácok, tuti Vampire feeleng meg minden, de kicsit bonya a jelentkezés, és hajszálnyit több szabadságot kéne adni a regionális szervezőknek. PL.:szerintem inkább az ő elsődleges jogkörük lenne eldönteni ki mivel játszhat, akinek meg nem tetszik a döntés az max fellebezhet.




belépés jelentkezz be    

Back to top button